Humana utser Hans Dahlgren till ny vd och affärsområdeschef för Humana Assistans

Humana AB har utsett Hans Dahlgren till vd för Humana Assistans med tillträde idag den 21 augusti 2023. Hans Dahlgren kommer närmast från rollen som kvalitets-, utvecklings- och kommunikationsdirektör inom Humana.

Hans Dahlgren har mångårig erfarenhet från svenskt samhällsliv, inte minst från vård och omsorg. Han har bland annat haft ledande befattningar inom riksdagen, Praktikertjänst, Vårdföretagarna, Team Olivia och Sveriges läkarförbund. Humanas vd och koncernchef Johanna Rastad menar att Hans har den kompetens och de egenskaper som krävs för att leda inte bara Humana Assistans, utan även ta ledartröjan för personlig assistans i Sverige.

– Hans erfarenhet av att leda stora resultatdrivna verksamheter samt omfattande nätverk och gedigen kunskap om branschen kommer vara stora tillgångar. Tillsammans med Hans ser jag fram emot att fortsätta utveckla branschen mot en återgång till intentionerna med LSS-reformen, säger Johanna Rastad.

– Det är en förmån att få bli en del av teamet på Humana Assistans. Det är Sveriges största aktör inom personlig assistans som redan idag gör ett stort och viktigt avtryck i många människors vardag. Jag ser väldigt mycket fram emot att bidra till ett bättre liv för alla med rätt till assistans och ta mer plats i samhällsdiskussionen om utvecklingen för hela LSS-området, säger Hans Dahlgren.

Hans tillträder idag den 21 augusti 2023 och kommer att fortsätta ingå i Humanas koncernledning och behålla delar av tidigare ansvarsområden, såsom kommunikation och fastighetsfrågor.

Avgående vd, Andreas Westlund, har arbetat på Humana assistans i femton år varav de senast fem som vd. Han planerade att lämna rollen redan tidigare i år men förlängde sitt åtagande utifrån processen med Humanas tillstånd under våren.

– Andreas enorma kompetens och förtroende, såväl internt som externt, var oerhört viktigt under en svår tid, säger Johanna Rastad.

Andreas går nu in i en ny koncernövergripande roll i organisationen.

Ewelina Pettersson
Ansvarig Investerarrelationer
073 074 79 12, ewelina.pettersson@humana.se

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 20 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till 10 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2022 uppgick nettoomsättninggen till 9 199 Mkr. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på https://www.humanagroup.se/