Kommunerna dåliga på att informera om tillgängliga sportlovsaktiveter

Snart avslutas de sista sportloven i landet för året. En ny studie av kommunernas sportlovsinformation visar att fler än fyra av fem granskade kommuner inte informerar om vilka aktiviteter som är tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. Kommunerna måste bli bättre på att anordna aktiviteter för alla, men också informera bättre om tillgängligheten för alla de aktiviteter som anordnas menar Humana, som gjort undersökningen.

– Barn med funktionsnedsättning måste få möjlighet att aktivera sig under sportlovsveckan precis som deras jämnåriga. Några få kommuner har förbättrat sig från tidigare år när vi genomfört studien men på det stora hela står utvecklingen tyvärr still, säger Jonatan Arenius, tillgänglighetsansvarig på Humana.

För femte året i rad har Humana granskat kommunernas information om sportlovsaktiviteter. Resultaten visar att av 198 granskade kommuner, så är det bara 25 som har information om aktiviteter som är tillgängliga för alla i deras sportlovsprogram. Inte ens var femte kommun har alltså information.

I de flesta fall är det bara ett fåtal aktiviteter som uppges vara tillgängliga och många gånger är det enbart aktiviteter som uteslutande riktar sig till unga med funktionsnedsättningar. Aktiviteter där information gör tydligt att barn kan utöva aktiviteten tillsammans, oavsett funktionsförmåga, är ovanliga. I många fall kanske också helt i onödan, då aktiviteter kan vara tillgängliga för alla, men information om detta saknas.

– I många fall är det föreningar som gör ett fantastiskt arbete med att arrangera sportlovsaktiviteterna. Om kommunen och föreningslivet samarbetar är det faktiskt en ganska enkel sak att börja informera om huruvida en aktivitet är tillgänglig för alla eller ej, säger Jonatan Arenius.

Granskningen av hemsidorna genomförs löpande under sportlovsveckorna. Exempel på kommuner som hittat bra former för information om tillgänglighet och/eller bra utbud av aktiviteter för alla: Boden, Jönköping, Lidköping*, Kalmar, Karlstad*, Surahammar och Östersund.

För mer information och kommunvisa svar, kontakta Humana:

* i tidigare kommunikation lokalt kring Lidköping och Karlstad missade vi uppmärksamma att dessa kommuner har hela program som riktar sig till just barn och unga med funktionsnedsättningar.

Kommunikationsansvarig Humana Assistans
jonatan.arenius@humana.se

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har cirka 16 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge och Finland som utför omsorgstjänster till över 9 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2015 uppgick rörelseintäkterna till 6 362 MSEK. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm sedan 2016 och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på www.humana.se eller http://corporate.humana.se