Schablonersättningen för personlig assistans höjs med 2,5 procent för 2024

Regeringen föreslår i sin budgetproposition att schablonersättningen för personlig assistans ska höjas med 2,5 procent för 2024. Beskedet som offentliggjordes av regeringen idag den 20 september 2023, är en ökning jämfört med tidigare år men besvikelse för alla som värnar om den personliga assistansen.

Sedan år 2014, med undantag för 2021, har påslaget på schablonersättningen varje år varit lägre än de kollektivavtalade löneökningarna.

Det har funnits en stor enighet mellan funktionshinderrörelsen, facket och samtliga utförare inom personlig assistans - oavsett driftsform – att schablonersättningen har höjts för lite de senaste åren och att den årliga justeringen bättre behöver kompensera för kostnadsökningar.

- Personlig assistans behandlas särskilt snålt. Andra delar av LSS, som kommunala gruppboenden, har betydligt rimligare uppräkning (4,6 procent mot 2,5 procent). Varför ska assistansen, som är så viktig för över 13 000 människors vardag och frihet, vara mindre värd? Varför ska de personliga assistenterna inte ha samma möjligheter att göra ett bra jobb? säger Hans Dahlgren, vd Humana Assistans.

- Schablonersättningen för 2024 är en förbättring jämfört med tidigare år, men det är långt ifrån tillräckligt. De som drabbas allra hårdast av regeringens nedskärning på personlig assistans är förstås alla de människor vars självständiga vardag är beroende av assistans, fortsätter Hans Dahlgren.

Den finansiella påverkan för Humana av den föreslagna höjningen av schablonersättningen beror på flera faktorer och det är för tidigt att dra färdiga slutsatser, men det kan konstateras att höjningen av schablonersättningen inte kompenserar för de kollektivavtalade löneökningarna.

Ewelina Pettersson, IR-ansvarig

073 074 79 12, ewelina.pettersson@humana.se

Rasmus Jonlund, presschef

076 611 21 11, rasmus.jonlund@humana.se