Bayn Europe: SIA Glass AB lanserar glass med Bayns totallösningar för sockerreducering

SIA Glass släpper under våren en glassbägare helt utan tillsatt socker. Vaniljglassen med blåbärsrippel innehåller Bayns lösningar för både glass och fruktberedning.

Företaget SIA Glass AB har tillverkat glass på färsk grädde och äkta råvaror sen 1961. De erbjuder ett brett sortiment av glass för såväl glassbarer som storhushåll, i både traditionella och nytänkande smaker. Sedan februari 2016 har Bayn Europe och SIA Glass haft en dialog gällande en sockerreducerad glass. I den processen har Bayn ansvarat för omformuleringarna av receptet för att kunna reducera sockret i glassen men samtidigt behålla den goda smak och kvalitet som SIA Glass står för.

Under vecka 11 lanseras glassbägaren för offentlig sektor. Med ett sockerreducerat och kalorisnålt innehåll blir den ett bra alternativ för människor med socker- eller diabetesproblematik.

”Att reducera socker i glass är en utmaning både gällande smak och konsistens, så att kunna erbjuda SIA Glass en totallösning för sockerreducering känns jättekul. Att vi genom lanseringen också når ut till allmänheten känns viktigt. Vi vill att människor enkelt ska kunna välja bort socker.”, säger Lucy Dahlgren, VD Bayn Europe.

Bayn hoppas att den nu aktuella glassen bara är ett första steg och att detta ska leda till ett fördjupat samarbete och fler sockerreducerade produkter direkt till konsument.

”För oss på SIA Glass är självklart smaken viktig. När vi först testade Bayns lösning blev vi glada över att den smakade så gott, helt utan tillsatt socker. Därför känns det här samarbetet som en bra match, vår goda glass i ny tappning.”, säger Rolf Frid, VD SIA Glass.

Om Bayn Europe:

Bayn är ett kunskapsorienterat företag som hjälper livsmedelsproducenter att möta marknadens krav för en hälsosammare värld. Bayns lösningar reducerar socker i produkter och skapar nya, naturligt sötade produkter med lågt kaloriinnehåll. Bolagets naturliga lösningar, utvecklade genom vetenskaplig forskning, ger innovativa, hälsosamma recept i nära samarbete med våra kunder inom den globala livsmedelsindustrin. Bayn är noterat på Nasdaq Stockholm, First North, under kortnamnet BAYN.

Mangold Fondkommission AB är företagets certified adviser. Telefon +46-8-5030 1550.

För mer information, kontakta: Lucy Dahlgren, VD, Bayn Europe AB, e-mail ld@bayn.se

Denna information är sådan information som Bayn Europe AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 mars 2017 kl. 09.00 CET.

Taggar: