Bayn Europe ABs glassblend röner ytterligare internationella framgångar

Bayn Europe har i samarbete med en schweizisk glasstillverkare tagit fram fyra smaker av gelati som klarar de hårda kostkraven på schweiziska sjukhus.

Efter lyckade provtillverkningar förra året lades en order på en sötningslösning för glass och leverans skedde i september 2017 för lansering på sjukhusen under oktober. Sjukhus ställer höga krav på de produkter som serveras där och dessa fyra sorters gelati möter dem väl med en laktosfri och sockerreducerad produkt som innehåller endast upp till 2 g socker per 100 ml glass. Det är en mycket låg sockerhalt.

Glassen tillverkas i de fyra smakerna choklad, vanilj, jordgubb och mocka. Den schweiziske tillverkaren är mycket nöjd med Bayns glassblend och har nyligen gjort en andra beställning för vidare produktion. De planerar även att utöka försäljningen av glassen till bredare konsumentgrupper.

"Att reducera socker i glass men behålla samma goda smak och konsistens är för många producenter en utmaning. Vi är därför stolta att kunna erbjuda en fungerande lösning som lever upp till så pass höga krav som kunden har i detta fall", säger Srdjan Solaja, Sales Manager på Bayn Europe AB.

This press release will also be available in English on bayneurope.com

För mer information, kontakta Patrik Edström, VD på Bayn Europe AB, e-mail pe@bayn.se

Om Bayn Europe:
Bayn är en oberoende utvecklare inom sockerreducering och erbjuder marknaden kostnadseffektiva råvaruingredienser samt totallösningar för sockerreducering. Bayn skapar nya, naturligt sötade produkter med lågt kaloriinnehåll. Bolagets lösningar, utvecklade genom vetenskaplig forskning, ger innovativa, hälsosamma recept i nära samarbete med våra kunder inom den globala livsmedelsindustrin.

Bayn är listat på Nasdaq Stockholm, First North, under kortnamnet BAYN.
Mangold Fondkommission AB är företagets certified adviser. Telefon +46-8-5030 1550.
Ytterligare information avseende bolaget finns på www.bayneurope.com

Taggar: