Bokslutskommuniké januari – december 2021

2022-02-14

Perioden januari – december 2021

• Periodens rörelseintäkter uppgick till kSEK 12 552 (kSEK 13 110)
  • Periodens resultat före av- och nedskrivningar uppgick till kSEK 4 097 (kSEK –8 529)
  • Periodens resultat efter av- och nedskrivningar uppgick till kSEK 6 391 (kSEK –19 648)
  • Periodens resultat uppgick till kSEK 6 462 (kSEK –20 382)
  • Resultat per aktie: SEK 1,30 (SEK 4,10)
  • Eget kapital per aktie: SEK 2,06 (SEK 3,36)

Fjärde kvartalet oktober – december 2021

• Periodens rörelseintäkter uppgick till kSEK 2 011 (kSEK 3 542)
  • Periodens resultat före av- och nedskrivningar uppgick till kSEK 1 602 (kSEK –2 087)
  • Periodens resultat efter av- och nedskrivningar uppgick till kSEK 1 795 (kSEK –8 140)
  • Periodens resultat uppgick till kSEK 1 813 (kSEK –8 171)

Förslag till disposition av företagets vinst eller förlust

Styrelsen föreslår att ingen aktieutdelning lämnas för räkenskapsåret 2021.

Inom parentes uppges belopp för motsvarande period 2020.

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

Inga väsentliga händelser inträffade under fjärde kvartalet.

Inga väsentliga händelser inträffade efter periodens utgång.

Avsevärda förbättringar under 2021 – väl positionerade inför 2022

Under 2021 har Hybricon tvingats ta sig an ett antal utmaningar som legat utanför företagets kontroll. Den största har såklart varit situationen kring Covid-19. Pandemin har omöjliggjort besök hos King Long i Xiamen. Den har vidare drivit upp såväl komponent som transportpriser, samt gjort att serviceverksamheten i Umeå fått stängas helt eller delvis vid ett antal tillfällen. I spåren av pandemin har även potentiella samarbeten i Kina och således affärsutvecklingsmöjligheter i Sverige fått stå tillbaka.

Trots dessa utmaningar har 2021 varit ett år präglat av framsteg och förbättringar för Hybricon. Efter ett framgångsrikt avslut av den tidigare egenutvecklade Arctic Whisper elbussverksamheten har bolaget fortsatt leverera efter den fastlagda strategin. Framför allt gäller detta den första affären med Transdev rörande två PEV12 bussar. Dessa två bussar är nu lastade för transport till Sverige med beräknad ankomst sista veckan i mars. Uppfattningen är att denna affär genererat ett avsevärt intresse för King Long bussar på den nordiska marknaden.

Vidare har den underliggande serviceverksamheten i Umeå förbättrats avsevärt, både operationellt och resultatmässigt. Under kvartalet har ett antal samarbeten ingåtts och förbättrats. Dessa kommer att leda till behov av ytterligare personal under 2022.

I affären med Transdev ingår även laddare från Winline.  Samarbetet med Winline är också ett kvitto på att Hybricon levererar på den uppsatta strategin där ett av delmålen varit att hitta affärsmöjligheter baserat på den unika kompetens Hybricon besitter. Efter den inledande marknadsbearbetningen är bedömningen att Winlines erbjudande är mycket konkurrenskraftigt, både tekniskt och kommersiellt.

Under kommande kvartal kommer fokus vara på att säkra leveransen och uppstarten av de första bussarna med tillhörande Winline-laddinfrastruktur till Transdev i Umeå. Vidare kommer resurser läggas på säljarbetet gällande både bussar och laddinfrastruktur. Lokalt i Umeå fortsätter arbetet med att utveckla det nystartade samarbetet med generalagenten för JCB i norra Sverige samt att fortsätta leverera kvalificerade verkstadstjänster till Transdev.

Med släppta restriktioner finns nu goda möjligheter till att fortsätta leverera på den inslagna vägen. Mindre än en procent av Sveriges transportfordon över 3,5 ton är elektrifierade. Givet dessa förutsättningar och den kompetens som finns i bolaget kombinerat med de etablerade samarbeten som nu upparbetats är Hybricon väl positionerade att fortsätta vara en aktiv del i omställningen mot elektrifiering som nu sker i allt snabbare takt.

Verkställande direktör,  Tel: 072–733 22 09,  E-post: marten.fuchs@hybricon.se
Hanna Wiik,
CFO, Tel: 070-573 22 97, E-post: hanna.wiik@hybricon.se

Om Hybricon
Vår affärsidé är att utveckla, sälja och leverera kollektivtransportsystem med Ultrafast charging® och depåladdade elbussar, samt därtill hörande service och eftermarknadstjänster. Bolagets kunder utgörs främst av kommuner och kollektivtrafikoperatörer. Ambitionen med varumärket är att signalera hållbarhet och omsorg om miljön, i kombination med tekniskt kunnande. Hybricons aktie är noterad på Spotlight Stock Market med kortnamnet HYCO. Vänligen se även www.hybricon.se.