Delårsrapport januari – september 2016

Perioden januari september 2016

• Periodens rörelseintäkter uppgick till 42 951 kSEK (30 142 kSEK)
  • Periodens rörelseresultat uppgick till -32 823 kSEK* (-6 358 kSEK)
  • Periodens resultat uppgick till -33 069 kSEK* (-6 541 kSEK)
  • Resultat per aktie: -2,23 SEK* (-0,65 SEK)
  • Eget kapital per aktie: 2,12 SEK* (3,95 SEK)

Tredje kvartalet juli september 2016

• Periodens rörelseintäkter uppgick till 4 814 kSEK (4 940 kSEK)
  • Periodens rörelseresultat uppgick till -25 789 kSEK* (-7 974 kSEK)
  • Periodens resultat uppgick till -25 870 kSEK* (-8 049 kSEK)
  • Resultat per aktie: -1,74 SEK* (-0,80 SEK)

*inklusive engångskostnader om 14 121 kSEK, se mer nedan.
Inom parentes uppges belopp f
ör motsvarande period 2015.

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

• Den 26 augusti 2016 meddelade Hybricon att bolaget fått beställning på ytterligare en ultrasnabbladdad elbuss till Umeå, av modell HAW12LE.
  • Den 30 augusti 2016 placerades Hybricon på Aktietorgets observationslista.
  • Den 31 augusti 2016, meddelade Hybricon avsikt att snarast besvara Aktietorgets frågor, med ambition att bli avförda från observationslistan.
  • Den 9 september 2016 informerade Hybricon marknaden om att behov av ytterligare finansiering hade uppstått.
  • Den 15 september 2016 förtydligade Hybricon informationsgivningen i samband med nyemissionen i mars 2016.
  • Den 26 september meddelades att Hybricons styrelseordförande, Ulf Hartman, utträtt ur styrelsen på egen begäran och av personliga skäl.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Hybricons elbussar har fram till idag passerat 300 000 körda kilometer i verklig drift hos Umeås lokaltrafikbolag.
  • Den 25 november meddelade Hybricon att styrelsen beslutat om en företrädesemission, samt även gett vd i uppdrag att undersöka möjligheterna av kompletterande finansiering.

Vd:s kommentarer

Hybricons kompletta elbussystem för lokaltrafik är sedan 2013 i daglig och reguljär drift i Umeå, där vi sammantaget har levererat tre laddstationer samt åtta elbussar. Ytterligare två fyrhjulsdrivna el-ledbussar, HAW 18 LE 4WD, kommer att levereras innan jul. I och med att vårt företag finns i Umeå blir det tydligt för oss medarbetare att våra bussar gör ett stort avtryck och ger ett viktigt bidrag till en förbättrad stadsmiljö. Jag hör mycket positivt från såväl kundsidan som från personer som regelbundet åker med våra bussar – både resenärer och chaufförer – vilket ger energi för vår fortsatta resa.

Jag blev invald i Hybricons styrelse på årsstämman så sent som i maj. I juni fick jag förtroendet att tillträda som verkställande direktör. Via mitt eget bolag har jag också investerat ekonomiskt i min nya arbetsgivare genom att köpa 375 000 aktier, av Hybricons störste ägare ReMod Invest AB.

Som bekant genomförde Hybricon en företrädesemission i början av 2016 och senare en riktad emission. De inbringade medlen – totalt 36,7 MSEK, före emissionskostnader och kvittning av inlåning från huvudägare – har använts till att utveckla våra produkter, vår kvalitet, och leveransen av order på system för elbussdriven kollektivtrafik. Ett prioriterat område för mig som vd har varit att närmare analysera vad pengarna använts till och genomlysa de kostnader som uppstår i vår verksamhet. Analysen har lett fram till slutsatsen att vi återigen kommer att behöva vända oss till våra finansiärer för att be om ytterligare tillskott, som säkrar vår finansiella situation fram tills att vi får nya order och kan inleda nästa produktionsfas.

Mitt bidrag till Hybricons verksamhet är först och främst industriell erfarenhet. I dagsläget står det också klart att det är en erfarenhet som är nödvändig för bolagets fortsatta utveckling. I vår närmast föregående kvartalsrapport hävdades att Hybricon hade gått in i fasen av industriell serieproduktion. Allteftersom jag har arbetat mig in i verksamheten har jag uppdagat att arbete kvarstår inför industriell serieproduktion, och därmed ytterligare utmaningar.

Vår tilltagande resultatförsvagning under 2016 bör förstås i detta ljus. De bussar och laddstationer vi har tillverkat och levererat är att betrakta som en förserie under vilken Hybricon inte har kunnat hålla en nödvändig kostnadsnivå. Den alltför höga kostnadsnivån grundar sig delvis i att ingen kontinuerlig orderläggning har skett, vilket försvårar den löpande kostnadskontrollen. Det är alltid mycket dyrare att producera de första exemplaren innan serieleverans. Därför arbetar vi nu intensivt med att säkerställa kvalitet, leverans och framförallt seriemässiga kostnader inför nästa fas i vår utveckling.

Vår styrka är att vi på flera centrala områden har kommit en bra bit längre än våra konkurrenter. Under november passerade Hybricons elbussar 300 000 kilometer i verklig drift hos Umeås lokaltrafikbolag. Detta ger konkurrensfördelar genom att vi kan peka på hur Hybricons teknik utvärderats och utvecklats i verklig driftmiljö, under tidvis bistra klimatförhållanden. Vi kan redan nu visa på ett beprövat – validerat – och välfungerande system för elbussburen kollektivtrafik. Vi har alltså bussarna och tekniken på plats. Det som behöver vidareutvecklas är vår interna produktionsprocess. Det vi alltså jobbar vidare med är den industriella biten och den därmed sammanhängande kostnadskontrollen samt kvalitetssäkringen. Till vissa delar kommer det handla om en tuff omställning för vår organisation.

I juni beslutade jag att organisera om och minska den egna kapaciteten i produktionen. Samtidigt har samarbetet med våra underleverantörer av våra system i grundutförande utvecklats. Detta innebär bland annat att leverantören i framtiden i högre grad kommer att färdigställa våra produkter. Av konkurrens-skäl fortsätter vi dock att bedriva egen tillverkning av strategiskt viktiga delar. På ett mer övergripande plan innebär förändringarna att vi med tiden skapar förutsättningar för att minska de fasta produktionskostnaderna och ökar flexibiliteten. Ett minskande antal medarbetare – med start under tredje kvartalet – minskar rörelsekostnaderna. Löpande under tolv månader väntas kostnadsbesparingarna uppgå till 5 500 kSEK.

Under fjärde kvartalet kommer Hybricon att slutleverera två bussar till Umeå kommun. I kostnads-hänseende är dessa bussar av förseriekaraktär. Det innebär att årets samtliga kvartal kommer vara märkta av en negativ resultatpåverkan som en följd av den högre kostnadsnivå som kännetecknar förserier. Påverkan på fjärde kvartalet väntas dock vara betydligt mindre än för det tredje kvartalet. Vidare har vi under tredje kvartalet gjort en extraordinär och omfattande genomlysning av samtliga tillgångar med åtföljande nedskrivningar av engångskaraktär för vissa tillgångar.

Vid sidan av de tidigare nämnda industriella aspekterna kommer jag att lägga en stor del av mitt fokus på att vinna nya order. Så här långt har intresset jag möter varit mycket uppmuntrande och jag är optimistisk att dessa samtal kommer att generera nya affärer. Även våra säljare arbetar intensivt med att träffa kunder och delta på mässor för att visa vårt koncept för kollektivtrafik. Persontrafikmässan 18-20 oktober i Göteborg, där Hybricon för första gången visade upp sin HAW 12 LE, blev en framgång. Vi är med på ett antal upphandlingar i Norden som ännu inte är avgjorda. Jag har personligen träffat ett tiotal potentiella kunder, som alla står inför investeringar i elfordon under 2017 och framåt. Jag bedömer att 2017 kommer att bli året som elbussar gör ett genombrott på kollektivtrafikmarknaden. Vi är redo att leverera till den.

Den ökande klimatmedvetenheten – inte minst i spåren av Paris-avtalet som ytterligare begränsar möjligheterna till framtida koldioxidutsläpp – gör att kollektivtrafik och inte minst elbussar är hetare än någonsin. Efter ett halvår inom bolaget är dock min bedömning att Hybricon trots ett bra koncept underskattat den tröghet som finns i marknaden när det gäller det teknikskifte som sker i buss-branschen. Marknaden har helt enkelt inte varit mogen att ta upphandlingsbeslut i den takt som Hybricon tidigare räknat med. Vi upplever dock att mognadsgraden succesivt ökar och att stundande beställningar av elbussar kommer Hybricon till del under 2017.

Vi har stora utmaningar framför oss, men vi har också en god och konstruktiv dialog med långsiktiga och stabila huvudägare som stöttar oss. Den nu aktuella resultatförsvagningen till trots ser jag alltså positivt på Hybricons framtid. Det är spännande att få vara med i ett bolag som bidrar till ett bättre Sverige, och i förlängningen har möjligheter att sprida de lösningar vi erbjuder över långt större områden.

Fredrik Jonsson i november 2016

Resultat för perioden januari – september 2016

Under perioden januari till september 2016 uppgick Bolagets rörelseintäkter till 42 951 kSEK
30 142 kSEK) varav den huvudsakliga ökningen kommer av ökad nettoomsättning.

Hybricons rörelseintäkter består av nettoomsättning om 42 699 kSEK (13 491 kSEK), förändring av produkter i arbete -4 456 kSEK (5 601 kSEK) och aktiverat eget arbete om 4 118 kSEK (10 449 kSEK) samt övriga intäkter om 590 kSEK (601 kSEK). Hybricon har levererat sex bussar och två laddstationer till kund vilket återspeglas i den ökade nettoomsättningen samt minskningen av produkter i arbete och lager.

Projekt Arctic Whisper som Hybricon tillsammans med Energimyndigheten driver har gått över i en slutfas varför Bolaget under tredje kvartalet har slutat att aktivera eget arbete. Detta reducerar rörelsens intäkter under perioden men minskar också framtida kostnader i och med att avskrivningsunderlag minskar gällande balanserade utvecklingskostnader.

Periodens rörelsekostnader uppgick till 75 774 kSEK (36 500 kSEK). Kostnaderna består huvudsakligen av direkta materialkostnader om 41 328 kSEK (16 578 kSEK) varav engångseffekt om 5 681 kSEK
(0 kSEK), övriga externa kostnader om 7 448 kSEK (8 696 kSEK), personalkostnader om 15 245 kSEK
(9 745 kSEK) varav engångseffekt om 842 kSEK (0 kSEK), värdeminskning enligt plan om 4 155 kSEK
(1 481 kSEK) samt en engångseffekt hänförlig till nedskrivning av materiella och immateriella tillgångar 7 598 kSEK (0 kSEK).
Kostnadsökningen beror på att det under första nio månader 2015 endast fanns en elbuss under produktion. Under motsvarande period 2016 har sex elbussar samt en laddstation levererats. Därutöver befinner sig två bussar och uppgraderingen av en befintlig laddstation i slutfasen, vilket ökar kostnaden för direkt material och personal. Efter leverans av de produkter som nu befinner sig i slutfas, kommer Hybricon att ha slutlevererat ifrågavarande order. Hybricon har sedan tidigare anpassat bemanningen till produktionsbehovet i närtid, varmed ytterligare minskning av antalet anställda medarbetare kan komma att bli aktuellt.

Att eurokursen har stigit under året har ökat materialkostnaden under samma period. Kostnaden har ökat med 498 kSEK från beställningstidpunkten av 2 st HAW 18 LE 4WD till slutfaktureringen från leverantören. Bolaget kommer att arbeta med valutasäkring vid nästa order för att minska risken för denna typ av valutakurseffekter.

Bolagets rörelseresultat uppgick för perioden till -32 823 kSEK (-6 358 kSEK). Försämringen av rörelse-resultatet förklaras i huvudsak av ökad produktionstakt, då leverede bussar genererar underskott i och med att det är Bolagets första order, och försenad leverans, samt ökade marknadsaktiviteter och kostnader av engångskaraktär enligt redogörelse nedan.

Resultatet från finansiella poster består av ränteintäkter och liknande resultatposter samt räntekostnader från rörelsekredit i bank. Resultatet från finansiella poster uppgick för perioden till -246 kSEK
(-183 kSEK). Försämringen av resultatet från finansiella poster förklaras i huvudsak av från lån från bank som upptogs våren 2015.

Hybricon har under perioden ej belastats med skatt. Resultatet efter skatt för perioden uppgick till
-33 069 kSEK (-6 541 kSEK).

Kostnader av engångskaraktär under kvartal tre

Högre direktmaterialkostnader har uppstått i samband med färdigställande av de två nya HAW18 LE 4WD bussarna samt uppgradering av en laddstation. Bussarna har blivit fördyrade som en följd av att den nya produkten krävde en ny homologering (Typgodkännande). Kostnaden härrör från processen att få ett godkännande för den aktuella modellen. Det nu erhållna godkännandet gäller även för framtida modeller. Vidare har Bolaget tagit kostnader för att anpassa bolagets modulsystem till den nya modellen, genom konstruktionsändringar under framtagandet. Den totala engångskostnaden uppgår till totalt 4 539 kSEK och belastar materialkostnaden i resultaträkningen.

Mot bakgrund av den allt snabbare teknikutvecklingen för elbussar har bolaget värderat om de gamla testbussar som Bolaget använt som utvecklingsbussar. Dessa är nu värderade till säljvärde, vilket
belastar resultaträkningen, under rubriken nedskrivningar,
med ett nedskrivningsbelopp om 1 571 kSEK. Denna kostnad räknas som en engångskostnad.

Teknikutvecklingen inom snabbladdade elbussar har även föranlett att Bolaget har inventerat och värderat lagret på komponenter. En beräkning gällande vilka komponenter som med stor sannolikhet
kommer att vara inkuranta
i framtida modeller, har medfört en engångskostnad under tredje kvartalet om 1 142 kSEK vilket belastar resultaträkningens materialkostnad.

Likaledes, mot bakgrund av den snabba teknikutvecklingen i branschen, gör Hybricon fortlöpande en översyn av framtida värde i balanserade utvecklingskostnader. Vid denna genomgång har det identifierats att mindre förändringar krävs i redan utvecklade delar för att anpassa bussens laddnings-system till framtagen branschstandard. Detta påverkar också till viss del laddningsstationens utformning (avseende pantograf och mjukvara). Vidare ska en anpassning ske av batterimoduler, för att sänka framtida produktionskostnader. Sammantaget föranleder detta en nedskrivning av balanserade utvecklingskostnader med 6 027 kSEK vilket belastar resultatet under rubriken nedskrivningar.

I samband med leveransen under andra kvartalet av fem HAW 12 LE har Bolaget noga följt bussarnas drifttid, samt lagt ned kostnader i syfte att förbättra kommande konstruktion och kvalitet. Den totala kostnaden för detta arbete beräknas ha uppgått till 842 kSEK vilket utgörs av personalkostnader.

Sammanställning över kostnader av engångskaraktär

(kSEK)

Högre direktmaterialkostnader 4 539
Nedskrivning av inkurant material över plan 1 571
Lagerutrangering vid leverans 1 142
Nedskrivning av balanserade utgifter 6 027
Validering av produkt 842

Resultaträkningar, med engångskostnader särredovisat

jan-sept         juli-sept

(kSEK)                                                                                2016             2016

Rörelsens intäkter                                                               42 951            4 814

Rörelsens kostnader                                                           -61 653         -16 482

Rörelseresultat                                                                  -18 702         -11 668

Resultat från finansiella poster                                                  -246               -81

Resultat före skatt                                                             -18 948         -11 749

Skatt                                                                                      0                  0

Resultat före kostnader av engångskaraktär                             -18 948           -11 749

Kostnader av engångskaraktär                                               -14 121          -14 121

Resultat efter engångskostnader                                                  -33 069           -25 870

Av ovan uppställning framgår att resultatet utan kostnader av engångskaraktär för perioden uppgår till  -18 948 kSEK (25 870 kSEK).

Planenlig värdeminskning av balanserade utvecklingskostnader

Bolaget har i det tredje kvartalet gjort bedömningen att tidigare pågående utvecklingsprojekt är färdigställda och tagits i bruk i verksamheten. Därav har bolaget i det tredje kvartalet 2016 påbörjat planenlig avskrivning gällande balanserade utvecklingskostnader, vars nyttjandeperiod i genomsnitt har beräknats till fem år. I det tredje kvartalet har 1 671 kSEK skrivits av.

Eget kapital och likviditet

Den 30 september 2016 uppgår Hybricons egna kapital till 31 542 kSEK (39 499 kSEK) varav 5 604 kSEK (1 000 kSEK) utgörs av bundet eget kapital och 25 938 kSEK (38 499 kSEK) utgörs av fritt eget kapital. Det bundna egna kapitalet utgörs av aktiekapital 1 485 kSEK (1 000 kSEK) samt av fond för utvecklingsutgifter, 4 119 kSEK (0 kSEK), vilket är i linje med den ändring som har skett i Års-redovisningslagen.[1] Förändringen av det egna kapitalet förklaras med de två nyemissioner som genomfördes under första kvartalet 2016 och som blev färdigregistrerade under andra kvartalet 2016 med avdrag för periodens förlust.

Den 30 september 2016 uppgår Hybricons likvida medel till 11 399 kSEK (6 397 kSEK). Likvida medel består av kontanta medel hos bank.

För att säkra Hybricons finansiella situation fram tills nya order och nästa produktionsfas har styrelsen i Hybricon beslutat att genomföra en företrädesemission, vilket årsstämman i maj 2016 har gett bemyndigande för. Villkoren innefattar ett emissionsbelopp om 30 000–35 000 kSEK, samt beräknad teckningstid från slutet av februari till början av mars 2017. Styrelsen har även gett vd i uppdrag att undersöka möjligheterna av kompletterande finansiering, för att säkerställa likviditeten över kalenderåret 2017.

Huvudägaren ReMoD Invest AB, som äger 38,2% av aktierna, stöder bolaget med likviditet fram till att företrädesemissionen är genomförd genom att ställa ut ett så kallat brygglån om en ram upp till åtta miljoner kronor. Detta brygglån kommer att kvittas mot aktier i kommande företrädesemission.

Huvudägaren ReMod Invest AB har också förbundit sig att försvara sitt ägande genom att teckna sig fullt ut i företrädesemissionen. Detta innebär att ReMod Invest kommer att teckna sig från 11 460 kSEK upp till 13 370 kSEK beroende på emissionsnivån inklusive ovan löfte om brygglån.

Kassaflöde och investeringar

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick för perioden till -18 162 kSEK (-27 001 kSEK) vilket främst förklaras av ett ökat rörelseunderskott samt att Hybricon har slutfakturerat kund för fem elbussar och en laddstation. Därmed har kundfordringarna ökat samtidigt som Hybricon har minskat sina kortfristiga skulder.

Kassaflödet från investeringsverksamheten för perioden uppgick till -4 735 kSEK (-10 831 kSEK). Att Hybricon har minskade investeringar beror på att produktionsanläggningen är klar.

Kassaflödet från finansieringsverksamheten för perioden uppgick till 29 037 kSEK (41 912 kSEK)
vilket förklaras av att bolaget under perioden har genomfört två nyemissioner, den första om
26 700 kSEK och den andra om 10 000 kSEK, före emissionskostnader.

Sammantaget uppgick Hybricons kassaflöde för perioden till 6 140 kSEK (4 080 kSEK).

Hybriconaktien

Bolagets aktiekapital uppgår till 1 484 632,60 SEK fördelat på 14 846 326 aktier. Aktiens kvotvärde uppgår till 0,10 SEK. Samtliga aktier i Hybricon medför lika rätt till andel i Bolagets tillgångar och vinster. Det förekommer inga inskränkningar i rätten att fritt överlåta aktierna. Innehavare av aktier har företrädesrätt vid nyteckning av aktier. Avsteg från företrädesrätten kan dock förekomma. I händelse av eventuell likvidation eller inlösen har samtliga aktier samma prioritet. Aktierna är utfärdade i elektroniskt format genom Euro Clear-systemet. ISIN-koden för Bolagets aktier är SE0006966115. Hybricons akties kortnamn är HYCO.

Ägarförhållanden

Ägarförhållande per den 30 september 2016.

Namn  Antal aktier Andel %
ReMoD Invest AB 5 678 124 38,18%
Clearstream Banking SA 1 200 000 8,07%
HF Holding AB 962 164 6,47%
Nordnet Pensionsförsäkring AB 717 855 4,83%
Array Consulting 614 443 4,13%
Laddstation I Umeå AB 375 000 2,52%
Avanza Pension 341 338 2,30%
Andreas Nissen 131 013 0,88%
Gert Norrevik 123 443 0,83%
Henrik Lewander 115 000 0,77%
Övriga 4 614 710 31,03%
14 873 090 100%

Förändringar i aktieinnehav för personer i ledande ställning

Under andra kvartalet har ReMoD Invest AB sålt 375 000 st aktier i Hybricon Bus Systems AB (publ) till Laddstation i Umeå AB som ägs av Hybricons verkställande direktör, Fredrik Jonsson.

Redovisningsprinciper

Bolaget tillämpar årsredovisningslagen och BFN 2012;1 Årsredovisning och koncernredovisning, det kallade K3-regelverket.

Tidpunkter för ekonomisk information samt årsstämma

Hybricon lämnar återkommande ekonomisk information enligt följande plan. Bolagets räkenskapsår är

1 januari till 31 december.

Bokslutskommuniké       (jan-dec)                                                 20 februari 2017

Årsstämma        (jan-dec)                                                            22 maj 2017

Delårsrapport kvartal 1, 2017 (jan-mar)                                       22 maj 2017

Denna delårsrapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisor.

28 november 2016

Hybricon Bus Systems AB (publ)

Fredrik Jonsson, VD, Hybricon Bus System AB (publ), tel: +46 (0)70 560 56 16 e-mail fredrik.jonsson@hybricon.se

Vår affärsidé är att utveckla, sälja och leverera kollektivtransportsystem med Ultrafast charging ® elbussar, samt därtill hörande eftermarknadstjänster. Hybricon bedriver egen produktion av strategiskt viktiga delar. Bolagets kunder utgörs främst av kommuner och kollektivtrafikoperatörer. Ambitionen med varumärket är att signalera hållbarhet och omsorg om miljön, i kombination med tekniskt kunnande. Hybricons aktie är noterad på AktieTorget med kortnamnet HYCO. Vänligen se även www.hybricon.se.

[1] Ändringen innebär att företag som aktiverar utvecklingsutgifter skall föra ett belopp från fritt eget kapital till en fond för utvecklingsutgifter inom bundet eget kapital som motsvarar utvecklingsutgifter aktiverade efter den 1 januari 2016.