Delårsrapport januari – september 2024

2024-10-22

Perioden januari – september 2024

• Periodens rörelseintäkter uppgick till kSEK 11 631 (kSEK 8 665)
  • Periodens resultat före av- och nedskrivningar uppgick till kSEK 1 283 (kSEK –752)
  • Periodens resultat efter av- och nedskrivningar uppgick till kSEK 640 (kSEK –1 428)
  • Periodens resultat uppgick till kSEK 682 (kSEK –1 540)
  • Resultat per aktie: SEK 0,08 (SEK –0,17*)
  • Eget kapital per aktie: SEK 0,92 (SEK 0,97)
  • Tidigare kommunicerat mål om positivt EBITDA för 2024 kvarstår

Tredje kvartalet juli – september 2024

• Periodens rörelseintäkter uppgick till kSEK 3 913 (kSEK 2 698)
  • Periodens resultat före av- och nedskrivningar uppgick till kSEK 846 (kSEK –134)
  • Periodens resultat efter av- och nedskrivningar uppgick till kSEK 477 (kSEK –359)
  • Periodens resultat uppgick till kSEK 491 (kSEK –360)

Inom parentes uppges belopp för motsvarande period 2023.

* Omräknat ur jämförelseskäl med antal aktier vid 2024-09-30.

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

Den 18 september 2024 meddelade Hybricon att Bolaget har säkrat en order på 1,2 MSEK för installation av Identicutrustning på en bussdepå i Västra Sverige. Arbetet med installationen kommer att påbörjas under hösten 2024 och avslutas under våren 2025.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Den 8 oktober 2024 informerade Hybricon om att Bolagets styrelse har fattat beslut om att föreslå till aktieägarna i Bolaget att byta revisor till KPMG AB. Förslaget till bytet sker på Bolagets eget initiativ.

VD har ordet

Resultatet för kvartalet visar att Hybricon numera är ett bolag med stark underliggande verksamhet med stabila intäktsflöden och god kostnadskontroll. Utöver den alltmer solida grunden fortsätter bolaget att utveckla både produkter och erbjudanden inom både Identicområdet och elektrifiering.

Inom elektrifiering pågår arbetet med att säkra del två i avtalet med Sweden Rock. Under sommaren som gick presenterade Hybricon, som första bolag i världen, en produkt där batterielektriska lastbilar kan användas som energikällor för att driva externa laster. Detta demonstrerades även under festivalen 2024. Det interna arbetsnamnet på denna produktlinje är ”Off Grid Supply”.

I skrivande stund pågår diskussioner med en rad intressanta kunder gällande ”Off Grid Supply”. Hybricons bedömning är att det torde finnas avsevärda behov för dessa produkter inom flertalet branscher. Vidare är bedömningen att i takt med att fordonsflottan blir allt mer elektrifierad i Sverige, och övriga västvärlden, så ökar underlaget för dylika lösningar.

Under kvartalet har Hybricon även bistått organisationen kring Hockey VM i Stockholm 2025 med konsultativa tjänster gällande beräkningar av fossilfria transporter under det kommande arrangemanget. Det är glädjande att Hybricon har förmåga att kunna bistå så profilstarka organisationer som Hockey-VM med både kompetens och hårdvarulösningar inom temporär elektrifiering. Det tycks även vara så att efterfrågan på dylika tjänster och kompetenser ökar.

Inom Identicområdet bygger Hybricon tillsammans med sina partners för närvarande nästa generations spillfria tankanläggning på en bussdepå i Göteborg. Identicprodukterna har gått starkt under 2024 och integrationen av Identic in i Hybricon kan nu betraktas som i det närmsta slutförd. Det slutliga steget för integrationen tas när Hybriconpersonal under det kommande kvartalet genomför service och underhållsarbeten på en rad befintliga anläggningar runt om i landet.

Även eftermarknad har gått starkt under kvartal tre och de förbättringsåtgärder som genomförts under de senaste åren börjar nu verkligen återspeglas i resultatet och inte minst, genom graden av återkommande kunder. Under kvartalet har Hybricon även bestämt sig för att inte förnya avtalet med King Long. Därigenom är även samtliga förehavanden och åtaganden gällande King Long bussarna avslutade.

Hybricon är idag ett tämligen unikt bolag inom elektrifieringsbranschen med positiv resultatutveckling och egen produktutveckling som delvis finansieras i projekt tillsammans med kunder. Bolaget levererar kompetens, hårdvara och uthållighet i en bransch som genomgått avsevärda förändringar under de senaste två åren. Hybricon har även en återkommande kundbas i form av Live Nation- och Världscuparrangemang, Tv-produktioner och industriella kunder inom Identicområdet. Kan Hybricon nu slutföra produkt- & affärsutvecklingen inom ”Off Grid Supply” så kommer helt nya affärsmöjligheter och intäktströmmar öppnas upp inom området temporär elektrifiering. Det finns än en gång anledningar att se ljust på framtiden.

Denna information är sådan information som Hybricon AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 oktober 2024, kl. 11:23 CET.

Hybricons affärsidé är att leverera kvalificerade varor och tjänster med högt kunskapsinnehåll som bidrar till grön omställning genom elektrifiering och därigenom skapa värden för såväl samhället som kunder, aktieägare och medarbetare. Hybricons aktie är noterad på Nordic SME på Nordic Growth Market med kortnamnet HYCO. Vänligen se även www.hybricon.se.