Första milstolpen i utvecklingsavtalet med Sweden Rock levererad

På årets upplaga av Sweden Rock, Skandinaviens största hårdrocksfestival, har Hybricon och Börjessons Lastbilar visat upp en prototyp som möjliggör helt nya användningsområden för batterielektriska lastbilar. Sweden Rock har finansierat utvecklingen och tillsammans med Börjessons och Hybricon utformas nu ett innovativt och utökat nyttjande av batterielektriska tunga fordon. Lastbilen som normalt används vid traditionella transportlösningar kan nu även användas som en mobil energikälla. Prototypen är en första milstolpe inom utvecklingsavtalet mellan Hybricon och Sweden Rock Festival.

Med denna utveckling utökas användningsområdet av batterielektriska fordon väsentligt. För Sweden Rock innebär det ytterligare steg mot hållbara och utsläppsfria festivaler. För Börjessons och Hybricon läggs nu grunden för fortsatt utveckling där målet är att fullt utnyttja den potential som finns i batterielektriska fordon. Under Sweden Rock 2024 tillhandahåller Scania en ellastbil med ett effektuttag på maximalt 60kW.

• Under 2023 års Sweden Rock Festival tillhandahöll Hybricon ett batteripack från Northvolt på 240 kWh och drev tillfälligt hela lilla scenen med batteripacket. Inför 2024 vidareutvecklas konceptet nu till att även nyttja eldrivna transportfordon som en mobil energikälla, förutom att transportera utrustning till och från festivaler. Denna idé har Hybricon och Sweden Rock tagit fram med oss på Börjessons under det senaste året, säger Joacim Jäger, VD på Börjessons Lastbilar.

Ellastbil

Sweden Rock går av stapeln utanför Sölvesborg i Blekinge den 5-8 juni och väntar omkring 170 000 besökare.

Mer information om utvecklingsavtalet mellan Hybricon och Sweden Rock finns i Hybricons pressmeddelande ”Hybricon och Sweden Rock Festival tecknar utvecklingsavtal - vill revolutionera sättet att arbeta cirkulärt och hållbart”, daterad 2023-12-22.

Verkställande direktör, 072-733 22 09, marten.fuchs@hybricon.se
Sebastian Bauer
CFO, 070-256 35 24, sebastian.bauer@hybricon.se

Hybricons affärsidé är att leverera kvalificerade varor och tjänster med högt kunskapsinnehåll som bidrar till grön omställning genom elektrifiering och därigenom skapa värden för såväl samhället som kunder, aktieägare och medarbetare. Hybricons aktie är noterad på Nordic SME på Nordic Growth Market med kortnamnet HYCO. Vänligen se även www.hybricon.se.