Förtydligande om Hybricons emissionsgaranti

Hybricon Bus Systems AB (publ) (”Hybricon”) har blivit kontaktade av AktieTorget som meddelat att de inte accepterar ersättningsformen för de teckningsförbindelser som bolaget mottagit i den   s k Toppgarantin. Detta får till följd att Hybricons pågående emission om MSEK 28,0 är säkerställd till cirka 68 procent (MSEK 19,0) istället för till 100 procent.

Ersättning till de som inlämnat teckningsförbindelser utgick ursprungligen till kontant ersättning om 10,0 procent av beloppet för inlämnade teckningsförbindelse samt en rätt att erhålla full tilldelning av aktier för de som lämnat in teckningsförbindelser om de så önskar. Eftersom denna ersättnings-form ej kommunicerats till aktiemarknaden i god tid innan anmälningsperioden påbörjades samt det faktum att AktieTorget inte anser den som rimlig, accepterar inte AktieTorget detta.

AktieTorgets noteringsavtal och övriga riktlinjer reglerar inte tilldelningsprinciperna vilket har lett till ett missförstånd. Emellertid har Hybricon och AktieTorget nått en överenskommelse där Hybricon accepterar AktieTorgets krav.

Hybricon har därvid omförhandlat villkoren för ersättningen till de som lämnat in teckningsförbin-delser. Detta har resulterat i att åtta av nio investerare i Toppgarantin accepterat att avsäga sig rätten till full tilldelning av aktier i utbyte mot att ersättningen höjs från 10 till om 12 procent av beloppet för inlämnad teckningsförbindelse, samt möjlighet att välja om de önskar erhålla ersätt-ningen kontant eller i form av aktier. En av de åtta investerarna är ReMoD Invest AB som med 71,0 procent av aktierna i Hybricon är bolagets störste aktieägare. ReMoD invest erhåller ingen ersättning.

Detta får till följd att Hybricons pågående emission om MSEK 28,0 är säkerställd till cirka 68 procent (MSEK 19,0) istället för till 100 procent. Differensen på MSEK 9,0 kommer av att den utländska institution som lämnat in en teckningsförbindelse på motsvarande belopp, inte kunde acceptera de nya villkoren eftersom ett krav från denna var att ha rätt till full tilldelning. Denna investerare har dock meddelat bolaget att de har ett fortsatt intresse av att förvärva aktier i Hybricon under förutsättning av att det rör sig om ett betydande belopp.

Baserat på det antal anmälningssedlar som hittills kommit in till av bolaget anlitat emissionsinstitut överstiger antalet med god marginal AktieTorgets spridningskrav på 200 aktieägare. Det är fyra dagar kvar innan anmälningsperioden avslutas nu på fredag den 5 juni. Baserat på det stora intresset hittills är det styrelsens bedömning att emissionen kommer att resultera i ett gott utfall.

För ytterligare information: Vänligen kontakta
Jonas Hansson, VD, tel +46 (0)738 20 87 87, email jonas.hansson@hybricon.se eller
Dennis N Jensen, Ekonomichef, +46 (0)705 73 22 78, email dennis.jensen@hybricon.se
Web: www.hybricon.se/word/emissionshandlingar/

Hybricon Bus Systems AB (publ), HYCO, utvecklar och tillverkar världens mest energieffektiva, rena och tysta system för bussburen kollektivtrafik. Företagets Ultrasnabbladdade ® bussar kan köras kontinuerligt dygnet runt på ren, elektrisk kraft. Hybricons huvudkontor, där företagets produktionsenhet också är belägen, finns i Holmsund utanför Umeå. Klimatet i denna relativa närhet till Polcirkeln utgör en perfekt testmiljö för köld-testning av företagets produkter. Energieffektivitet, ultrasnabb laddning och modulariserade nyckelkompo-nenter utgör tillsammans en uppsättning unika egenskaper för företagets bussar. Företaget har erfarna, finansiellt mycket starka ägare. 2011 belönades företaget med det prestigefyllda priset “Future Transport Award for Public Transportation".