Hybricon AB har träffat ett avtal om rörelseöverlåtelse med IDENTIC AB:s konkursbo

Hybricon AB har träffat ett avtal om rörelseöverlåtelse med IDENTIC AB:s konkursbo rörande delar av den av Identic AB bedrivna verksamheten. Köpeskillingen uppgår till 100 000 kronor kontant. Tillträdesdagen är idag, den 29 november 2023.

I rörelseöverlåtelsen ingår i huvudsak följande tillgångar:

• Rätten att inträda i och/eller överta befintliga avtal med Identic AB:s leverantörer, kunder och hyresvärd, villkorat av respektive avtalsmotparts samtycke.
  • Rätten till patent och konstruktionsritningar.
  • Inventarier samt kvarvarande varulager efter Konkursboets auktion och övrig försäljning av Identic AB:s varor.
  • Rätten till Identic AB:s kännetecken och varumärke.
  • Identic AB:s kunddatabas och orderbok samt samtliga andra immateriella rättigheter som ägs av Identic AB och som kan överlåtas och nyttjas utan hinder av tredje man.

Betydande delar av den av Identic AB bedriva verksamheten har förvärvats av tredje part och ingår därmed inte i rörelseöverlåtelsen. I huvudsak förvärvades följande delar av Identic AB:s verksamhet av tredje part:

• Rätten till Identic AB:s IDS verksamhet. IDS verksamheten innefattar support och service på produkter och system för tankning av fordon i kollektivtrafik samt nivåmätningsutrustning och larm i industriell miljö.

• Rätten till Identic AB:s rörverksamhet med återförsäljaravtal och varulager.

• Rätten till dotterbolaget IDENTIC EcoTech AB:s verksamhet, avtal och tillgångar.

På grund av den medföljande osäkerheten i samband med förvärv av ett konkursbo saknar Hybricon tillräcklig information för att ge en mer detaljerad prognos om den förvärvade rörelsen.

Hybricon har för avsikt att behålla Identics varumärke samt att säkra fortsatt leverans av system, komponenter, reservdelar och service till samtliga nuvarande och tidigare kunder.

Hybricon ser fram emot att upprätthålla Identics fina renommé på marknaden samt att utveckla Identics produkter med egen kompetens inom elektrifiering. För kunder med egna fordonsdepåer har Hybricon med detta förvärv skapat möjligheter att lösa både spillfri påfyllning av vätskor och laddning med ett och samma depåsystem. Detta ger kunden i framtiden nya möjligheter att optimera depåverksamheten samt undvika att investera i flera övervakningssystem.

Ytterligare information om den av Identic bedrivna verksamheten finns vid tidpunkten för detta pressmeddelande på Identics webbplats www.identic.se.

Verkställande direktör, 072-733 22 09, marten.fuchs@hybricon.se

Hybricons affärsidé är att leverera kvalificerade varor och tjänster med högt kunskapsinnehåll som bidrar till grön omställning genom elektrifiering och därigenom skapa värden för såväl samhället som kunder, aktieägare och medarbetare. Hybricons aktie är noterad på Spotlight Stock Market med kortnamnet HYCO. Vänligen se även www.hybricon.se.