Kommuniké från årsstämma 2023 i Hybricon

Den 8 juni 2023 hölls årsstämma i Hybricon AB (publ). Samtliga beslut på stämman fattades enhälligt.

Fastställande av resultaträkningen och balansräkningen, resultatdisposition samt beviljande av ansvarsfrihet

Stämman beslutade att fastställa den i årsredovisningen intagna resultaträkningen och balansräkningen samt disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. Stämman beviljade ansvarsfrihet åt styrelsens ledamöter och verkställande direktören.

Styrelse, revisorer och arvode

Stämman beslutade att styrelsen ska bestå av fyra ledamöter. Stämman beslutade att omvälja Martin Rogersson, Elisabeth Lindström-Dupuy och Per-Eric Bjurenborg till styrelseledamöter. Till ny styrelseledamot valdes Anders Finne. Martin Rogersson omvaldes till styrelseordförande.

Stämman beslutade att omvälja Grant Thornton Sweden AB till revisor.

Stämman beslutade gällande arvode om 50 000 kr till var och en av ledamöterna samt för ordförande 100 000 kr. Arvodet skall betalas ut två gånger per år, i december och maj. Arvode till revisor beslutades utgå enligt löpande räkning.

Valberedning

Stämman beslutade att till valberedning samt ersättningskommitté utse Josef Ramslöv, tillika sammankallande, och Thomas Lindahl.

Beslut om bemyndigande för styrelsen

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästkommande årsstämma, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av aktier och/eller teckningsoptioner. Emissionsbeslutet ska kunna ske mot kontant betalning och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning eller att teckning ska kunna ske med andra villkor.

Bolagsordning

Stämman beslutade att ändra bolagsordningen enligt nedan:

Nuvarande lydelse § 3

Bolaget ska bedriva försäljning och marknadsföring av fordon med tillhörande infrastruktur och digitala tjänster samt därmed förenlig verksamhet företrädesvis i form av service och konsulttjänster.

Ny lydelse § 3

Bolagets affärsidé är att leverera kvalificerade varor och tjänster med högt kunskapsinnehåll som bidrar till grön omställning genom elektrifiering och därigenom skapa värden för såväl samhället som kunder, aktieägare och medarbetare.

Därutöver läggs en ny § 13 till i bolagsordningen med nedanstående lydelse:

§ 13 Plats för bolagsstämma
Bolagsstämma kan hållas i Stockholms kommun.

Företrädesemission – Garantiersättning till Bolagets styrelseordförande och VD

Den 23 mars 2023 beslutade styrelsen, med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 3 maj 2022, att genomföra en företrädesemission av högst 4 967 238 units.

Styrelseordförande Martin Rogersson lämnade en emissionsgaranti uppgående till 592 153,75 kr. VD Mårten Fuchs lämnade en emissionsgaranti uppgående till 469 062,50 kr.

Företrädesemissionen har avslutats den 19 april 2023 och ovan garantiåtagandena har infriats i sin helhet.

Stämman godkände och beslutade om en ersättning till Martin Rogersson samt Mårten Fuchs uppgående till 10 % kontant av respektive emissionsgaranti.

Martin Rogersson
Styrelseordförande, 070-524 68 32, martin.rogersson@hybricon.se

Hybricons affärsidé är att leverera kvalificerade varor och tjänster med högt kunskapsinnehåll som bidrar till grön omställning genom elektrifiering och därigenom skapa värden för såväl samhället som kunder, aktieägare och medarbetare. Hybricons aktie är noterad på Spotlight Stock Market med kortnamnet HYCO. Vänligen se även www.hybricon.se.