Stort intresse vid Hybricons premiärvisning

Intresset var stort när Umeå-företaget Hybricon Bus Systems AB (publ) (Hybricon) premiärvisade sin buss på Vasaplan i Umeå centrum. Hybricons elbuss Arctic Whisper 18LE 4WD är världens första fyrhjulsdrivna ultra-snabbladdade och fullelektriska ledbuss med tillhörande laddstation.

Premiärvisningen riktades till de stora bussoperatörerna, kommuner, energibolag och andra aktörer som visat intresse för Hybricons system men även till allmänheten och massmedia. Genomslaget blev stort med ett flertal nyhetsartiklar och nyhetsinslag på SVT.

–     Med Hybricons bussar kan man ersätta traditionella stadsbussar utan att förändra rutter eller tidtabeller. Hybricons bussar kan gå dygnet runt, året om och löser problem som buller och utsläpp, säger Jonas Hansson, VD på Hybricon Bus

Systems AB (publ) i en kommentar.

–    Hansson fortsätter: Det det stora intresset från allmänheten är mycket positivt. Vi vet att de politiker i kommunerna som påverkar upphandlingen av busstrafik, tar stor hänsyn till vad resenärerna tycker.

Samtidigt som allmänheten fick möjlighet att se och provåka bussen, var det också ett tillfälle för Umeå kommun att visa bussen som kommer att trafikera Umeås gator.

–     I ett första skede har vi beställt åtta stycken bussar. På sikt är det tänkt att bli ett väsentligt större antal, säger Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef, Umeå kommun.

Inför notering på Aktietorget genomför Hybricon en nyemission. Anmälningsperioden löper från 18 maj till 5 juni 2015.

Hybricons lösning

Hybricon tar steget vidare och levererar kompletta system för kollektivtrafik som drivs uteslutande med ren el. Hybricons Ultrasnabbladdning® tillåter befintliga dieselbussflottor att fasas ut till förmån för rena alternativ. En Ultrasnabbladdad® buss kan laddas medan passagerare stiger av och på.

För mer information, vänligen kontakta:

Jonas Hansson, VD, Hybricon Bus Systems AB (publ.)

E-post: jonas.hansson@hybricon.se

För information om Hybricons lösning, se http://hybricon.se/word/projects/hybricons-losning/

För information om Hybricons nyemission, se www.hybricon.se

Hybricon Bus Systems AB (publ), HYCO, utvecklar och tillverkar världens mest energieffektiva, rena och tysta system för bussburen kollektivtrafik. Företagets Ultrasnabbladdade ® bussar kan köras kontinuerligt dygnet runt på ren, elektrisk kraft. Hybricons huvudkontor, där företagets produktionsenhet också är belägen, finns i Holmsund utanför Umeå. Klimatet i denna relativa närhet till Polcirkeln utgör en perfekt testmiljö för köldtestning av företagets produkter. Energieffektivitet, ultrasnabb laddning och modulariserade nyckelkomponenter utgör tillsammans en uppsättning unika egenskaper för företagets bussar. Företaget har erfarna, finansiellt mycket starka ägare. 2011 belönades företaget med det prestigefyllda priset “Future Transport Award for Public Transportation”