Hybricon driftsätter Europas första batterieboostade laddstation för ultrasnabbladdning

Report this content

Hybricon Bus Systems AB (publ) (Hybricon) driftsätter idag Europas första batteri-boostade laddstation som minskar belastningen på elnätet med 60%

Hybricon driftsätter idag, som en delleverans av kundorder till Umeå kommunföretag, Europas första batterieboostade laddstation i stadsdelen Carlshöjd i Umeå kommun. Stationen är designad för ultrasnabbladdning med 650kW laddeffekt.

Tekniken är utvecklad av Hybricon Bus Systems AB i syfte att minska belastningen på befintligt stadsnät som inte klarar av att leverera den ström som ultrasnabbladdning kan kräva. Laddstationen innehåller 120 kWh batterikapacitet. Laddstationens batterier laddas kontinuerligt för att sedan vid bussladdning överföra 150% extra effekt utöver vad nätet ensamt kan leverera.

-Hybricons lösning för batteriboostade laddstationer är efterfrågad av kunder med svagare elnät. Hybricon ser ett stort användningsområde genom denna teknik. Främst i stadsdelar med äldre framdraget stadsnät som inte klarar av dagens krav på ultrasnabbladdning av elbussar, säger vd Jonas Hansson.

För ytterligare information: Vänligen kontakta

Jonas Hansson, VD, tel +46 (0)738 20 87 87, email jonas.hansson@hybricon.se eller
Dennis N Jensen, Ekonomichef & IR ansvarig, +46 (0)705 73 22 78, email dennis.jensen@hybricon.se
www.hybricon.se

Om Hybricon

Hybricon Bus Systems AB (publ), HYCO, utvecklar och tillverkar världens mest energieffektiva, rena och tysta system för bussburen kollektivtrafik. Företagets Ultrasnabbladdade ® bussar kan köras kontinuerligt dygnet runt på ren, elektrisk kraft. Hybricons huvudkontor, där företagets produktionsenhet också är belägen, finns i Holmsund utanför Umeå. Klimatet i denna relativa närhet till Polcirkeln utgör en perfekt testmiljö för köldtestning av företagets produkter. Energieffektivitet, ultrasnabb laddning och modulariserade nyckelkomponenter utgör tillsammans en uppsättning unika egenskaper för företagets bussar. Företaget har erfarna, finansiellt mycket starka huvudägare.