Hybricon genomför företrädesemission om ca 26,2 Mkr

Styrelsen i Hybricon Bus System AB (”Hybricon”) har den 9 april 2020 beslutat, i kraft av bemyndigande lämnat vid bolagsstämma den 27 mars 2020, att genomföra en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Varje per avstämningsdagen den 23 april 2020 innehavd aktie ger rätt att teckna två nya aktier till kursen 8,5 öre per aktie. Av registreringstekniska skäl erbjuds aktierna i en sk ”unit”, var och en bestående av två nyemitterade aktier. Teckningskursen blir således 17 öre per unit.

Emissionen omfattar högst 153 956 675 units (motsvarande 307 913 350 aktier) som till ovan nämnda teckningskurs kan inbringa bolaget högst 26,2 miljoner kronor vid full teckning, före emissionskostnader. Aktiekapitalet kan vid fulltecknad nyemission öka med högst 9 237 400 kronor.

Teckning av units ska ske under perioden från och med den 27 april till och med den 12 maj 2020.

Emissionen täcks av teckningsförbindelser om 6,2 Mkr som tillsammans med emissionsgarantier innebär att emissionen är täckt till drygt 89 procent av högsta emissionslikvid.

Bakgrund och motiv
Motivet för företrädesemissionen är det distributörsavtal som Hybricon ingått med King Long. Avtalet innebär att Hybricon erhåller exklusiva rättigheter att marknadsföra och sälja King Longs bussar i Sverige och Danmark, samt tillhörande service- och eftermarknadsrättigheter. Hybricon genomför företrädesemissionen för att skapa resurser för nödvändiga sälj- och marknadsinsatser i Sverige och Danmark samt erhålla rörelsekapital för att påbörja import av bussar. För att kunna starta upp samarbetet med King Long har Hybricon tidigare upptagit ett lån om 5 miljoner kronor på marknadsmässiga villkor, vilket även kommer att lösas i samband med emissionen.

Emissionsvillkor
För varje per avstämningsdagen innehavd aktie erhålles en uniträtt. Det krävs en uniträtt för att få teckna en unit. Tecknare utan uniträtter erhåller tilldelning i mån av utrymme, enligt nedan angivna tilldelningsprinciper.

Emissionen omfattar högst 153 956 675 units (motsvarande 307 913 350 aktier) vid full teckning. Inga andra värdepapper ingår i erbjuden unit. Avstämningsdag hos Euroclear Sweden AB (”Euroclear”) för fastställande av vem som ska erhålla uniträtter i emissionen är den 23 april 2020. För det fall inte samtliga nya units tecknas med företrädesrätt skall styrelsen, inom ramen för Företrädesemissionens högsta belopp, besluta om fördelning av units som inte tecknats med företrädesrätt. Sådan fördelning skall i första hand ske till tecknare som utnyttjat uniträtter i Företrädesemissionen i förhållande till det antal uniträtter som var och en utnyttjat för teckning och i andra hand till övriga tecknare i förhållande till tecknat belopp. Härutöver kan tilldelning ske till Formue Nord Markedsneutral AS för kvittning av lån samt till emissionsgaranter som väljer att erhålla aktier som garantikompensation.

Fullständig information om den förestående emissionen kommer att presenteras i ett memorandum, vilket kommer att offentliggöras innan teckningsperioden inleds.

Överteckningsemission
I händelse av överteckning kan styrelsen besluta om en riktad emission om högst 56 813 371 units till samma kurs som i företrädesemissionen enbart i syfte att kvitta det lån som upptagits från Formue Nord Markedsneutral AS, samt till emissionsgaranter som väljer att erhålla aktier som garantikompensation.

Teckningsförbindelser och emissionsgarantier
Emissionen täcks till 6,2 Mkr av teckningsförbindelser från befintliga ägare och ledningspersoner. Härutöver föreligger emissionsgarantier om 18,3 Mkr, vilket innebär att emissionsbeloppet är täckt till 89,1 procent.

Omräkning av utestående teckningsoption TO2
Nyemissionen kommer att föranleda omräkning av villkoren för Bolagets tidigare utgivna teckningsoption TO2. Slutfasen av teckningsperioden i den beslutade företrädesemissionen sammanfaller med en av teckningsperioderna (1 – 31 maj 2020) för TO2. Enligt optionsvillkoren skall sådan villkorsomräkning ske efter teckningsperioden i företrädesemissionen. De nya optionsvillkoren kommer att meddelas två dagar efter sista teckningsdag i företrädesemissionen står klart, dvs före utgången av denna teckningsperiod för TO2.

Tidplan för Företrädesemissionen
21 april: Sista dag för handel med Hybricons aktie med rätt att erhålla uniträtter

22 april: Första dag för handel i Hybricons aktie utan rätt att erhålla uniträtter

23 april: Avstämningsdag för rätt till erhållande av uniträtter i Företrädesemissionen

24 april: Beräknat datum för offentliggörande av memorandum.

27 april: Teckningsperioden inleds/Handel med uniträtter inleds/Handel med betalda tecknade units (BTU) inleds

8 maj: Handel med uniträtter avslutas

12 maj: Teckningsperioden avslutas

13 maj: Preliminärt datum för offentliggörande av utfall av Företrädesemissionen

Företrädesemissionen innebär en ökning av aktiekapitalet med högst 9 237 400 kr vid full teckning, från 4 618 700 kr till 13 856 100 kr, genom nyemission av högst 307 913 350 aktier, envar med ett kvotvärde om 0,03 kr.

Rådgivare
Eminova Fondkommission AB är emissionsinstitut och finansiell rådgivare i den förestående nyemissionen.

För ytterligare information kontakta:

Johan Suup, VD, +46 (0)70 533 37 06, johan.suup@hybricon.se
Martin Rogersson, Styrelsens ordförande, +46 (0)70 524 68 32, martin.rogersson@hybricon.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Hybricon Bus System AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 april 2020.

Vår affärsidé är att utveckla, sälja och leverera kollektivtransportsystem med Ultrafast charging® och depåladdade elbussar, samt därtill hörande service och eftermarknadstjänster. Bolagets kunder utgörs främst av kommuner och kollektivtrafikoperatörer. Ambitionen med varumärket är att signalera hållbarhet och omsorg om miljön, i kombination med tekniskt kunnande. Hybricons aktie är noterad på Spotlight Stock Market med kortnamnet HYCO. Vänligen se även www.hybricon.se.