Ny rapport: Näringslivet utser trenderna som förändrar samhället

Full transparens, att hellre dela än att äga eller “sharing economy” och bärbar teknologi är några av de 19 trender som kommer påverka vårt samhälle ordentligt inom den närmaste framtiden. Trenderna hittas i Hyper Islands första rapport från det senaste årets spaningar och analyser inom områdena beteenden, näringsliv, teknologi och talang som gjorts i samarbete med näringslivsprofiler från olika branscher.

- Skolans program påverkas starkt av trender så det är väldigt viktigt för oss att följa dem nära och försöka dra nytta av dem på olika sätt. Vi vill uppmuntra alla företag att integrera framtidsspaningar i verksamheten på ett strukturerat sätt för att undvika att bli överrumplade och omkörda, säger Alex Neuman, Learning Designer & Facilitator på Hyper Island.

Hyper Island har just släppt sin första rapport från det senaste årets identifiering av trender som kommer ha stor inverkan på samhället. Utbildningsföretaget har ett tätt och seriöst samarbete med näringslivet året runt för att säkerställa kvaliteten i sina utbildningar. Rapporten heter “Changes of Tomorrow” och inkluderar även resultat från det årligen återkommande “Industry Forum” där ca 100 nyckelprofiler från relevanta branscher träffas för att kartlägga de trender som är absolut viktigast att ha under uppsikt nu och de närmaste åren.

- Den här rapporten ger en ögonblicksbild av det dynamiska, föränderliga landskapet kring socialt beteende, teknologi, kultur och näringsliv och visar hur företag kan följa utvecklingen löpande. Den ständiga förändringen för med sig spännande möjligheter som företag kan förekomma med rätt verktyg, säger Alex Neuman.

Den digitala rapporten listar trender som ofta är drivna av digital utveckling inom fyra olika områden; beteenden, näringsliv, talang och teknologi. Bland annat kan man läsa om en ökad acceptans för delat ägande, ett nyfiket sinne är viktigare än kunskap, transparens får en ny dimension, framfarten av digital valuta samt spännande trender inom hälsobranschen, t.ex. bärbar teknologi. Man kan även se ett skifte i fokus från teknikorienterade trender till mer organisationsorienterade. Det viktiga är inte längre att ha stenkoll på den nya teknologin.

- Företag behöver strukturerade processer för innovation och förändring, och möjligen ännu viktigare, de behöver odla kulturer där det händer konstant, på ett informellt och löpande sätt, säger Alex Neuman.

Läs hela rapporten “Changes of Tomorrow” på: http://changes-of-tomorrow.hyperisland.com.

För mer information, besök www.hyperisland.com eller kontakta:

Alexandra Jerselius, Global PR & Communications Manager, Hyper Island, alexandra.jerselius@hyperisland.com, 46­-704-­102104

Hyper Island är en global utbildningsverksamhet med kreativitet och affärer i fokus, hängiven att hjälpa individer och företag att förändras med och se möjligheterna som skapas i den digitala evolutionen. Företaget grundades i Sverige 1996 och har ca 100 anställda i New York, Singapore, Manchester, London, Brasilien och Sverige. Hyper Island har mer än 20 000 alumni, i mer än 40 länder, från sina YH­-utbildningar och företagskurser. 2010 belönades Hyper Island med Nationalencyklopedins Kunskapspris inom kategorin näringsliv “för inspirerande och innovativ kunskapsspridning som gynnar Sveriges konkurrenskraft och entreprenörsanda”.

Skolans program påverkas starkt av trender så det är väldigt viktigt för oss att följa dem nära och försöka dra nytta av dem på olika sätt. Vi vill uppmuntra alla företag att integrera framtidsspaningar i verksamheten på ett strukturerat sätt för att undvika att bli överrumplade och omkörda.
Alex Neuman, Learning Designer & Facilitator på Hyper Island