600 nyanlända har sysselsatts i ICA-butiker under 2018

Drygt 600* nyanlända fick anställning eller erbjöds praktikplats i ICA-butiker under 2018. Av dessa har 200 anställts och 400 har fått praktikplatser. Det visar en rundringning till Sveriges ICA-butiker i januari 2019.

ICA Nra Grebbestad

Jag är mycket glad att ICA-handlare i hela landet engagerar sig som arbetsgivare för att göra inträdet till arbetsmarknaden enklare. Att få en första rad på sitt cv kan göra stor skillnad när man kommer ny till ett land. ICA-butikerna, är viktiga mötesplatser på sina orter, och har möjliggjort att vi med råge har uppnått ICAs integrationslöfte för 2018, säger Fredrik Hägglund, vd, ICA-handlarnas Förbund.

Fredrik Hägglund höjde, tillsammans med ICA Gruppens vd Per Strömberg, ICAs integrationsmålsättning i en debattartikel i Metro i februari 2018 och tog sikte på sysselsättning för 500 nya svenskar under 2018.

Löftet uppnåddes och utöver de 600 nyanlända som fick anställning eller praktikplats i ICA-butikerna har också 40 nyanlända sysselsatts i ICA Gruppens apotekskedja Apotek Hjärtat under 2018.

Tre ICA-handlare om integration:

”En av våra starkaste medarbetare är Meron från Eritrea och det är en stor glädje att se hur han utvecklar både språk och självkänsla med oss i butiken”. Susan Bardevik, ICA Nära Finnboda

”Våra matlagningsträffar med nyanlända har blivit en rekryteringskanal för oss och andra företagare i Trosa. På ICA Trossen är glädjen stor när Katrin nu vidareutbildar sig inom matlagning och Ibrahim och Abdul pratar glatt på svenska både med kunder och under fikarasterna”. Jenni och Linda Steiner, ICA Supermarket Trossen

”Första gången jag träffade Muhammad, som flytt kriget i Syrien, överraskades jag av hur nyfiken och intresserad han var av hur vi arbetade. Kort tid efter vårt första möte bestämde jag mig för att hjälpa honom till en praktikplats i butiken. Idag jobbar han hos oss vid sidan av studierna.”
Magnus Berglund, ICA Nära Grebbestad

* Siffrorna är baserade på en rundringning till Sveriges ICA-handlare i januari 2019. Totalt svarade 911 av cirka 1280 butiker och utifrån svaren har det gjorts en statistiskt säkerställd bedömning om totalen. Frågan löd; hur många med utomeuropeisk bakgrund, som har varit i Sverige kortare tid än två år, har anställts eller haft praktikplats i din butik under 2018.

Magdalena Sekkenes, PR-ansvarig, tel 08-55 33 99 21, magdalena.sekkenes@icahandlarna.se

ICA-handlarnas Förbund är medlemsorganisation för Sveriges ICA-handlare och direkta majoritetsägare till börsnoterade ICA Gruppen. www.icahandlarna.se

Snabbfakta

Drygt 600 nyanlända fick anställning eller erbjöds praktikplats i ICA-butiker under 2018.

Citat

Fredrik Hägglund