Följ @lokalaavvikelser på Instagram

Nu kan omvärlden löpande ta del av ICA-handlarnas lokala samhällsengagemang. Konceptet Lokala avvikelser flyttar in på Instagram som digital förlängning av ICAs jubileumsbok med samma namn. Innehållet blir berättelser som visar hur lokala företagare hjälper till att hålla Sverige levande.

lokalaavvikelser

När 1495 ICA-handlare engagerar sig i stora och små frågor går mycket att påverka och förändra. Från fördomar och utanförskap tillo hälsa och miljö.

–  Förra året gav vi ut boken ”Lokala avvikelser kan förekomma” med berättelser om 100 ICA-handlare över hela Sverige. Boken har fått väldigt bra gensvar, och nu vill vi fortsätta sprida inspirerande exempel från handlarnas vardag. Instagram ökar i popularitet och är en kanal som vi tycker passar bra för den här typen av material, säger Eva Burén, kommunikationschef på Förbundet.

Förutom att väldigt många handlare och ICA-butiker har egen närvaro i sociala medier har ICA centralt också flera konton igång i olika kanaler. Bland annat har ICA Sverige ett populärt Instagramkonto med matinspiration som följs av cirka 87 000 personer och ICA Gruppen har ett LinkedIn-konto med drygt 50 000 följare.

– Handlarberättelserna blir ett viktigt komplement i den totala ICA-mixen. Vi ser fram emot att dra igång och är väldigt nyfikna på hur mottagandet och spridningen kommer bli, säger Eva Burén.

Kontot finns på Instagram och heter @lokalaavvikelser. ICA-handlarnas Förbund är avsändare och ägare till kontot.
Lokala avvikelser kan förekomma publicerades som bok våren 2018 och ställs också ut som fotoutställning.

Eva Burén, Kommunikationschef ICA-handlarnas Förbund, 070-486 20 77
Magdalena Sekkenes, PR-ansvarig ICA-handlarnas Förbund, 072-232 91 65

ICA-handlarnas Förbund är medlemsorganisation för Sveriges ICA-handlare och majoritetsägare i börsnoterade ICA Gruppen. www.icahandlarna.se

Boken, utställningen och nu Instagramkontot Lokala avvikelser är ett resultat av ICAs 100-årsfirande och bygger på ICA-handlares berättelser om lokalt samhällsengagemang och entreprenörskap från hela Sverige.

Handlarberättelserna blir ett viktigt komplement i den totala ICA-mixen.
Eva Burén