Handelsgala hyllar satsning för tryggare butiker

Handelns nylanserade Säkerhetsvecka, med syfte att uppmärksamma den oroväckande utvecklingen av brott i butik, prisades på Dagligvarugalan 2016. Elisabeth Due på ICA-handlarnas Förbund tilldelades priset Årets säkerhetssatsning för sitt engagemang med att synliggöra handlarnas och deras personals utsatthet.

- Trygga och säkra butiker är ett måste i dagens samhälle, både för kunderna och för medarbetarna. Att vinna utmärkelsen Årets säkerhetssatsning på Dagligvarugalan ger mig energi att, tillsammans med hela handeln, ta Säkerhetsveckan vidare under 2017, säger Elisabeth Due, ansvarig näringslivs och branschfrågor på ICA-handlarnas Förbund. Nominerade finalister var också justitieminister Morgan Johansson och ICA-handlare Tony Borgryd i Kalmar.

Elisabeth Due har, enligt prisets jury, ökat förståelsen för hur varje butiksstöld drabbar handlare och butiksmedarbetare i deras arbetsvardag. Med ett affärsmässigt perspektiv har hon också lyft de ofta undanskymda säkerhetsfrågorna för beslutsfattare både inom handeln och i politiken.

Varje år begås cirka två miljoner stöldbrott i svenska butiker. För att uppmärksamma en oroväckande utveckling av brott i butik tog ICA-handlarnas Förbund tillsammans med Svensk Handel och Livsmedelshandlarna initiativ till Säkerhetsveckan med start 2016.

Det främsta målet med satsningen är att synliggöra mer sanningsenliga siffror i den offentliga statistiken för brott i butik, samt att lyfta handelns interna arbete med säkerhet. Säkerhetsveckan är en långsiktig satsning.

- Vi vill sälja mat – inte jaga kriminella, säger Jenny Ericsson, ICA-handlare, ICA Nära Hoting, som är en av de engagerade ICA-handlarna i Säkerhetsveckan.

Elisabeth Due, ICA-handlarnas Förbund, tel 08-55 33 99 13
Jenny Ericsson, ICA Nära Hoting, tel 0671-100 95

Trygga och säkra butiker är ett måste i dagens samhälle
Elisabeth Due