ICA-handlare gästspelade på Sturehof

ICA-handlare och tvillingbröderna Michal och Stefan Wieloch har sedan länge varit skånska matambassadörer både via sina matbutiker och i andra nätverk. I veckan startade de en trend när de intog Sturehof och Stockholms matmarknad och bjöd på skånska klassiker med utvalda lokala råvaror.

- Den regionala maten, och kanske skånsk mat i synnerhet, är väldigt het just nu. Det känns klockrent att vi har lyckats få hit bröderna Wieloch som stolta ambassadörer för Skåne, säger Pelle Sturén som är en av ägarna Stockholms matmarknad som hör till Sturehofsgruppen

Matmarknaden ordnar ofta gästspel och har bland annat gästats av flera stjärnkockar. Det är däremot ovanligt att just handlare bjuds in till restauranger för att laga mat, oftast brukar det vara tvärt om - att kockar bjuds in till matbutiker för att inspirera butikens kunder.

Under fredagen bjöd bröderna Wieloch bland annat på skånk kalops på Balck Angus frånÖvedskloster och kronärtskocksoppa med råvaror från Löderup och Ollinge till lunch. Sedan stod de vid grytorna med Sturehofs kockar och förberedde Gås på 2 vis med gäss från MunkaLjungby till kvällsmenyn. Det fanns även skånska produkter till försäljning.

- Det finns fantastiska möjligheter med svenska lokala matproducenter och vi har all anledning att vara stolta. Konsumenterna älskar lokal mat och vi som ICA-handlare är viktiga ambassadörer, säger Michal Wieloch som driver ICA Supermarket Fäladstorger i Lund.

Stefan Wieloch, som för två år sedan tog över ICA Kvantum i Eslöv erbjuder nu sina kunder ett brett lokalt sortiment.

- Vi har till exempel sju sorters lokal honung som säljer hur bra som helst, säger Stefan Wieloch.

Bröderna Wieloch är några av initiativtagarna av butikskonceptet "Smaka på Skåne - Närproducerat och noga utvalt", som tillsammans med Livsmedelsakademin arbetar för att utveckla Skåne som kulinarisk frontregion. Stockholms Matmarknad erbjuder produkter från småskaliga och lokala producenter som står för är hållbar produktion, hög kvalitet och tydligt ursprung.