ICA-handlarnas berättelser vinner Publishingpris

Jubileumsboken Lokala avvikelser kan förekomma – i varje ICA-handlare bor en berättelse vinner Publishingpriset 2018, kategori Reportage/ berättelser i bokform.

Publishingpriset
Vilken glädje! Syftet med boken är att bredda bilden av allt som ICA-handlarna bidrar med i samhället. De genomför massor av lokala initiativ men detta syns inte alltid utåt. Det vill vi ändra på, och publishingpriset känns som ett härligt kvitto både för oss och våra medlemmar att vi är på rätt väg, säger Eva Burén, kommunikationschef ICA-handlarnas Förbund.

Lokala avvikelser kan förekomma är producerad av Open Studio Stockholm i samarbete med ICA-handlarnas Förbund. Boken är ett resultat av ICAs 100-årsfirande 2017 och bygger på 100 berättelser i bild och text från hela Sverige.

Bilderna har också presenterats i fotoutställningar på Raoul Wallenbergs Torg i Stockholm, i Visby under Almedalsveckan samt i Hakon Swensons allé i Västerås. Efter årsskiftet lanseras Lokala avvikelser på Instagram

Publishingprisets jury motiverar valet med ”För snygg form med passande rea-typografi, humoristiska texter och foto som strålar av glädje och gemenskap.”

Tre berättelser ur boken:
”Jag förstår dem som lever här och känner igen mig i min egen uppväxt.” Alma Draganovic, ICA Supermarket Hjällbo som driver butik i ett mångkulturellt bostadsområde i Göteborg.

”Scenen för vår musikal var en kohage i Ljung”. Marie Larsson och Christian Palmén, ICA Nära Ljung som lockade 900 åskådare till sin utomhuspremiär utanför butiken.

”Om vi inte tar ansvar för ett hållbart samhälle, vem ska då göra det?” Michal Wieloch, ICA Supermarket Fäladen och Stefan Wieloch, ICA Kvantum Eslöv om sitt brinnande intresse för skånska lokalproducerade livsmedel.

För mer information kontakta:
Magdalena Sekkenes, ICA-handlarnas Förbund, 08-55 33 99 21
Eva Burén, ICA-handlarnas Förbund, 08-55 33 99 23

ICA-handlarnas Förbund är medlemsorganisation för Sveriges ICA-handlare  majoritetsägare i ICA Gruppen. www.icahandlarna.se

Lokala avvikelser kan förekomma bygger på 100 berättelser i text och bild om ICA-handlarnas lokala entreprenörskap och samhällsengagemang från hela Sverige.

Humoristiska texter och foton som strålar av glädje och gemenskap.
Publishingprisets jury