ICA-handlarnas Förbund förvärvar Icanyheter och Market

ICA-handlarnas Förbund förvärvar branschtidningarna Icanyheter och Market från ICA Gruppens helägda portföljbolag Forma Publishing Group. Övriga titlar inom Forma säljer ICA Gruppen samtidigt till Egmont.

Ica nyheter och Market kommer att drivas i ett separat bolag som blir helägt av ICA-handlarnas Förbund.

- För oss är det ett strategiskt val att förvärva och utveckla båda tidningarna. De är viktiga kanaler för hela dagligvaru- och detaljhandeln och har en lång tradition inom ICA och hos våra medlemmar, säger Fredrik Hägglund, vd på ICA-handlarnas Förbund.

Maria Croon, avgående vd på Forma Publishing Group, blir ordförande i bolaget. I samband med förvärvet erbjuds cirka 25 medarbetare på Forma Publishing Group att följa med Icanyheter och Market. Marit Nordkvist, fortsätter som chefredaktör och ansvarig utgivare samt tar rollen som vd.

- När nu Forma säljs känns det jättebra att det är ICA-handlarnas Förbund som tar över ägarskapet för Icanyheter och Market. De, precis som jag, tror att varumärkena kan fortsätta att utvecklas och spela en ännu viktigare roll inom handeln i Sverige, säger Marit Nordkvist. Icanyheter grundades 1968 och är idag en av dagligvaruhandelns ledande branschtidningar. Den utkommer med 43 nummer per år. TS-upplagan är 14 300 ex. Market grundades 2006 och är en nyhetstidning för hela detaljhandeln. Den har etablerat sig som stark e-tidning och betalsajt. Market utkommer ut med 22 tryckta nummer per år och TS-upplagan är 4 300 ex.

För mer info kontakta:
Fredrik Hägglund, vd, ICA-handlarnas Förbund, tel 08-55 33 99 08
Marit Nordkvist, chefredaktör Market och Icanyheter, tel 073-093 90 93
Magdalena Sekkenes, public relations ansvarig, ICA-handlarnas Förbund, tel 08-55 33 99 21