ICA-handlarnas Förbund uppmanar handeln att anmäla alla brott!

Varje år begås cirka två miljoner stöldbrott i svenska butiker, till ett värde av 4,6 miljarder kronor. För att lyfta frågan har ICA-handlarnas Förbund tillsammans med Svensk Handel och Livsmedelshandlarna tagit initiativ till Säkerhetsveckan v 17.

Under vecka 17, 25 april – 1 maj, uppmanar ICA-handlarnas Förbund såväl sina egna medlemmar som hela handeln att anmäla alla brott som sker i butikerna. Syftet är att uppmärksamma en oroande utvecklingen av rån och stölder. Idag finns det 1 300 ICA-butiker i 285 av Sveriges 290 kommuner.

-          Syftet med Säkerhetsveckan är att få beslutsfattare och rättsväsende att ta butiksstölderna på allvar. Det handlar inte bara om stora ekonomiska värden som går förlorade utan också om att vi som ICA-handlare vill vara trygga och ansvarstagande arbetsgivare, säger Peter Berlin, ordförande ICA-handlarnas Förbund och ICA-handlare ICA Kvantum Emporia i Malmö.

Vid ett upptaktsmöte till Säkerhetsveckan bjöd Peter Berlin in vice ordförande i Justitieutskottet, Mats Pertoft (MP), och Malmö stads kommunalråd Andreas Schönström (S) till ett samtal. De diskuterade de säkerhetsutmaningar som Peter Berlin regelbundet tampas med tillsammans med sina medarbetare i butiken.

Andreas Schönström, vill nu samla Malmös ICA-handlare och övriga livsmedelshandlare för att tillsammans med Malmöpolisen diskutera säkerhetsläget och hur man kan jobba med frågan.

Av de polisanmälningar som gjordes under 2015 lade Polisen ned 54 procent. Enbart 34 procent av polisanmälda stölder leder till fällande dom eller strafföreläggande.

-          Eftersom så många brott och incidenter aldrig får någon påföljd är det många handlare som ger upp och inte orkar anmäla längre. Vi vill att Säkerhetsveckan belyser detta mörkertal så att vi får rätt statistik på bordet, säger Peter Berlin.

Butiker kan anmäla brott som sker i butiken via Svensk Handels Säkerhetscenter. Svensk Handel kommer under vecka 17 också att särskilt uppmärksamma hur butiker kan förebygga brott på bästa sätt.

Kontakt:

Elisabeth Due, ansvarig näringslivs- och branschfrågor, ICA-handlarnas Förbund, tel 08-55 33 99 13

Magdalena Sekkenes, PR-ansvarig ICA-handlarnas Förbund, tel 08-55 33 99 21

ICA-handlarnas Förbund är medlemsorganisation för Sveriges ICA-handlare direkta majoritetsägare i börsnoterade ICA Gruppen