ICA-stiftelsen har tillsatt tf generalsekreterare

Ulrika Englesson Sandman blir tf generalsekreterare i nystartade ICA-stiftelsen som ska ta ICAs och ICA-handlarnas samhällsengagemang till nästa nivå.

Hösten 2015 grundade ICA-handlarnas Förbund ICA-stiftelsen i syfte att dela ut medel till initiativ som gör skillnad i samhället. Nu är rekryteringen av en tillförordnad generalsekreterare klar och arbetet med att bygga upp verksamheten börjar.

- Ulrika Englesson Sandmans engagemang, entreprenörskap och breda erfarenhet från olika bolag och verksamheter gör henne väl lämpad att leda arbetet med att bygga upp ICA-stiftelsen, som vi skapat för att fortsätta utveckla vårt samhällsengagemang, säger Fredrik Hägglund, styrelseordförande i ICA-stiftelsen.

- ICA tar ansvar och har redan ett genuint samhällsengagemang både centralt och lokalt. Nu ska vi skapa en samlande kraft för att förstärka, fördjupa och engagera fler i arbetet framåt för att åstadkomma ännu mer. Det är ett stort förtroende att få bidra i det arbetet, säger Ulrika Englesson Sandman.

Ulrika tillträder den 1 februari 2016. Hon är nyligen hemflyttad från Holland där hon under tre år arbetat för Inter IKEA Systems och har tidigare haft flera uppdrag för ICA främst inom ett antal stora varumärkes- och affärsutvecklingsprojekt.

Styrelsen för ICA-stiftelsen består av Fredrik Hägglund (ordförande), Eva Burén, Anette Wiotti, Anna-Karin Liljeholm, Per Strömberg och Mats Liedholm.

Presskontakt: Magdalena Sekkenes, ICA-handlarnas Förbund, tel 08-55 33 99 21

ICA-handlarnas Förbund är medlemsorganisation för Sveriges ICA-handlare och direkta majoritetsägare till börsnoterade ICA Gruppen.