Klassisk midsommarmat står sig stark

Sill till lunch och grillat på kvällen är fortfarande en trend som står sig stark till midsommar. Torsdagen är den största säljdagen i veckan, följt av onsdag. Jämfört med tidigare år har det skett en förskjutning från onsdag till torsdag i utvecklingen.

En del kunder börjar köpa typiska midsommarvaror redan på måndagen men de större inköpen görs ofta dagen innan midsommarafton. Ju äldre kunderna är desto bättre framförhållning har de och börjar sin midsommarhandling tidigare i midsommarveckan.

Sill
Sill är en traditionsbunden matvara som har en trogen och stabil kundkrets men som har svårt att få nya användare. Den allra största delen av all sill säljs till högtiderna. Ungefär 20 procent av all sill på ICA säljs under vecka 24 och 25. Just midsommarveckan sticker ut från alla andra veckor under året då försäljningen går upp med cirka 380 procent jämfört med en vanlig sommarvecka. Man köper mer sill på ICA under midsommar ju äldre man är.

Skärgårdsill och senapssill är populär hos de yngre kunderna medan smörgåssillen och matjessillen är populärast hos de äldre kunderna. Totalt sett är matjessillen den mest populära sillen – står för 40 procent av den totala sillförsäljningen under midsommarveckan. Storförbrukarna äter även mellan högtiderna och på dessa är medelåldern förhållandevis hög. Det är "vuxenpoäng" att ha sill på bordet.

I år har ICA kommit med nyheten Hannas sill. Den kom till då ICA ville få fram en sill för nybörjaren, en krämig sill med smak av gräslök, pepparrot och fransk senap som inte smakar så mycket fisk som de traditionella.

Jordgubbar
Av den svenska jordgubbsförsäljningen står midsommarhelgen för mellan 15 och 20 procent av den totala volymen. Försäljningen av jordgubbar ökar överlag. Av den totala försäljningen står normalt den importerade delen för mellan 5 till 10 procent men den förväntas bli högre i år på grund av sämre tillgång på svenska bär till följd av den kalla och solfattiga våren.

Färskpotatis
I vissa fall är vi väldigt traditionsbundna. Färskpotatisen i år ser huvudsakligen ut som förra året och efterfrågan är ofta stabil. I många butiker är färskpotatis en lockvara inför midsommar, priset kan därför variera ganska mycket från butik till butik. Generellt kommer potatisen dock att bli dyrare till midsommar i år eftersom våren har varit sen och kall. Det finns mycket potatis i marken men den är liten och det innebär att man får mindre skörd per löpmeter än planerat. I ICAs sortiment av färskpotatis finns bland annat sorterna Swift, Magda, Arrow och Solist.

Kött på grillen
Traditionellt är midsommar en stor grillhelg och många kunder vill ha kött på grillen. Till midsommar är man också benägen att unna sig ett lite dyrare kött, som till exempel. entrecote och oxfilé och många grillar flera olika sorter och kombinerar olika typer som entrecote, fläskytterfilé, korv och kycklingfilé. Karré är fortfarande den populäraste styckdetaljen och den som ICA säljer mest av, både som naturell och färdigkryddad. Under midsommarveckan 2014 gick försäljningen av karré upp med ungefär 40 procent mot en normal sommarvecka.

Siffrorna baseras på föregående års försäljning.

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1314 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se