Ökad försäljning av ekologiskt och Fairtrade på ICA

Under årets första kvartal ökade försäljningen av Fairtrademärkta produkter med 8 procent och försäljningen av ekologiska varor med 43 procent i ICA Sveriges centrala sortiment.

- Intresset för ekologiskt och rättvisemärkt har framförallt ökat inom frukt och grönt. Vi tror att det beror på att vi har breddat sortimentet och att det finns ett ökat intresse hos våra kunder för matens ursprung och hur maten har produceras, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

Under första kvartalet ökade försäljningen av ekologiska varor i ICA Sveriges centrala sortiment rejält. Det totala försäljningsvärdet ökade med 43 procent och ekologisk frukt och grönt ökade med 64 procent. Bland de egna ekologiska produkter som nyligen lanserats under varumärket ICA I love eco kan nämnas grön pesto, kronfri ananas, apelsiner samt tomater i lösvikt.

Även försäljningen av Fairtrade ökade. Under årets första kvartal ökade den totala försäljningen av Fairtrade-produkter i ICA Sveriges centrala sortiment med 8 procent jämfört med motsvarande period året före. Försäljningen av ICAs egna Fairtrade-märkta varor ökade med 93 procent jämfört med samma period föregående år. Även här stod frukt och grönt för den största delen av ökningen.

Siffrorna är hämtade ur ICA Gruppens hållbarhetsrapport för första kvartalet 2014. Läs mer om ICAs hållbarhetsarbete på www.icagruppen.se/sv/hallbarhet/

ICAs presstjänst, telefon: 010 – 422 52 52

Om ICA
ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De cirka 1330 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA, se www.ica.se