Stark vegotrend fyller butikshyllan

Intresset för vegetariskt är stort och allt tyder på att efterfrågan kommer att öka ytterligare. Under senaste året har det färska vegosortiment på ICA ökat nästan 200 procent. Det är främst hälso- och miljöskäl som får kunderna att välja vego. Vegotrenden är även märkbar på receptsök på ica.se.

Senaste året har det färska vegosortiment på ICA, som t.ex. falafel och sojaburgare, ökat med 193 procent. Den stora ökningen beror på att utbudet av produkter är större, då allt fler konsumenter väljer vego som ett alternativ till kött.

– Det är främst hälso- och miljöskäl som får konsumenterna att välja vegetariskt. Det som är bra för miljön är också bra för hälsan vilket är väldigt positivt. Vi ser att de som köper vegoprodukter även köper produkter med köttinnehåll, vilket tyder på att det är inte bara är vegetarianer som väljer vegoprodukter. I dag finns flexitarianer, pescovegetarianer, lakto-ovo-vegetarianer, veganer för att nämna några varianter på hur man väljer att anpassa sin kost, säger Christina Karlsson, hälsochef på ICA.

För ICAs recept är vegotrenden också tydlig. På ett år har antalet besök till sidor med vegetariskt och veganskt nästan dubblats. På ica.se finns en mängd recept och inspiration på vegorätter http://www.ica.se/recept/vegetarisk/.

Under våren lanserar ICA nya vegoprodukter från ICA Gott liv. Nyheterna kommer att presenteras på ICAs grillpressträff den 16 mars.

Exempel på ICAs eget vegosortiment som lanserades under hösten 2015
ICA Gott liv Vegobitar het chili och örter