Så bra är östgötska företag på hållbarhet – enligt de anställda

Report this content

Har östgötska anställda koll på sina arbetsgivares hållbarhetsarbete? I en ny unik undersökning syns positiva tecken på företagens omställning till mindre klimatavtryck – men rädsla för greenwashing riskerar att få verksamheter att tystna.

Välkommen till pressträff fredag 13/5 kl 9.00 på Cleantech Park då vi presenterar årets Hållbara Insikter!

Företagens förmåga att ställa om verksamheten för minskat klimatavtryck och mindre miljöpåverkan är en nyckel för klimatfrågan. Omställningen innefattar allt från utsläpp och transporter till energiförbrukning och källsortering. Men det inkluderar även människorna, de anställda – verksamhetens viktigaste resurs. Undersökningen Svenskarna och hållbarhet 2021 visar att en majoritet av svenska anställda väger in hållbarhetsarbete i val av arbetsgivare. Den visar också att de flesta svenskar förväntar sig att företag tar ställning i samhällsfrågor.

Ny unik undersökning

I en ny unik undersökning har vi frågat östgötska förvärvsarbetande hur de ser på och upplever sin arbetsgivares hållbarhetsarbete. Hur är det med källsortering? Ser man till att släcka lampor och dra ner på onödig energiförbrukning? Hur är det med engångsplast? Har man en resepolicy?

- Undersökningen överraskar verkligen positivt – en klar majoritet uppger att deras arbetsgivare är aktiv när det gäller hållbarhetsarbete. Källsortering är självklart på de flesta företag och många har aktivt valt att ersätta tjänsteresor med digitala möten, säger Anna Axelsson, VD på miljökonsultbolaget Envima.

Miljöpolicies och distansarbete

Hållbarhetsarbetet är uppenbarligen något som östgötska arbetsgivare tar på allvar. Så många som 7 av 10 anställda östgötar uppger att arbetsgivaren har en miljöpolicy. De flesta uppger också att det finns en miljöpolicy för tjänstefordon. Och möjligheten att arbeta på distans har kommit för att stanna, vilket är positivt både för miljön och även för individens livskvalitet.

Samtidigt visar undersökningen att företagens kommunikation om hållbarhetsinsatser har potential att förbättras. 32 procent av de tillfrågade anger att de inte får kontinuerlig information om arbetsgivarens hållbarhetsarbete. En tredjedel anser att arbetsgivaren inte är bra på att kommunicera hållbarhetsinsatser externt.

”Greenhushing” tystar

En förklaring till detta kan vara fenomenet ”greenhushing”, alltså motsatsen till det mer kända begreppet ”greenwashing”, som innebär kommunikation av hållbarhetsinsatser som inte egentligen bidrar till hållbarhet eller saknar verklig effekt. Rädslan för greenwashing leder till att många företag väljer att inte kommunicera alls. En annan aspekt är att de små steg som företag tar mot mer hållbarhet kan bedömas som just för små, och då blir det enklare att vara tyst. Fenomenet greenhushing diskuterades vid flera tillfällen under COP26 hösten 2021.

- Problemet med greenhushing är att företagen avstår från att inspirera andra, gå före och visa vägen. Det kan också leda till en känsla av att ”inget händer” när det gäller företagens klimatomställning – men sanningen är ju att det gör det visst, säger Anna Lindberg, VD på Identx kommunikation.

Undersökningen presenteras fredag 13/5 kl 9.00 på Cleantech Park i Linköping.

Anmäl ditt deltagande via mail till anna.axelsson@envima.se

För mer information om undersökningen, kontakta:

Anna Axelsson, Envima: anna.axelsson@envima.se 0721-884242

Anna Lindberg, Identx kommunikation: anna.l@identx.se 0708-280405