Kronprinsessan och Prins Daniel besökte Idogen

Torsdagen den 30 januari besökte Kronprinsessan och Prins Daniel oss på Idogen för att ta del av vår banbrytande forskning kring tolerogena cellterapier. Bolaget beskrev möjligheterna att omprogrammera celler hos svårt sjuka patienter som fått sitt eget immunförsvar som fiende – en teknik som har potential att hjälpa många i framtiden. Under besöket blev det spännande diskussioner om bland annat Idogens utvecklingsprojekt IDO T som utvecklas för att förbättra oddsen och hjälpa patienter innan man genomför transplantation med organ från levande donatorer.

I Idogens utvecklingslabb fick Kronprinsessparet i realtid se hur våra forskare utvecklar vår tolerogena cellterapi – från startmaterialet som är celler från patienter till de färdiga och omprogrammerade tolerogena dendritiska cellerna. Målet med utvecklingen är att dessa omprogrammerade celler ska föras åter in i patient och där hjälpa kroppens immunsystem att acceptera exempelvis ett transplanterat organ.

– Det var en mycket motiverande dag för alla oss på Idogen. Diskussionerna var mycket givande och vi uppskattar Kronprinsessparets engagemang för svensk forskning, innovation och företagsbyggande, säger Anders Karlsson, vd för Idogen.

Anders Karlsson, vd, Idogen AB
Tel: +46 (0) 709 18 00 10

Idogen (Spotlight Stock Market: IDOGEN) utvecklar cellterapier för att undvika att biologiska läkemedel, transplanterade organ eller kroppens egen vävnad angrips av patientens immunförsvar. Bolagets längst framskridna projekt IDO 8 syftar till att återställa effekten av läkemedel mot blödarsjuka hos patienter som utvecklat hämmande antikroppar. Bolagets andra projekt IDO T utvecklas för att förhindra avstötning av transplanterade njurar. I ett tredje projekt, IDO AID, inriktar sig Idogen på behandling av autoimmuna sjukdomar. Behandlingen baseras på patientens egna celler och förväntas ha en gynnsam säkerhetsprofil och långvarig effekt. Att en kort behandling har potential att ge en mycket långvarig effekt är ytterligare en stor fördel. För mer information, besök www.idogen.com