Avsaknad av arbetsmarknadsutbildningar äventyrar industrin

Idag redovisade SCB industrins behov av arbetskraft. Den akuta arbetskraftsbristen inom industrin har ökat med 40 procent jämfört med för ett år sedan. Det finns 9 000 lediga jobb inom industrin, varav nästan 3 500 är akuta. Bedömningar visar att behovet av utbildningsplatser är nästan dubbelt så stort som det finns resurser till.

- Det råder akut brist på arbetskraft inom industrin. Regeringen har dragit ner rejält på arbetsmarknadsutbildningarna, resultatet är att inte ens hälften de utbildningar som AMS anser vara nödvändigt finns tillgängliga., säger Stefan Löfven förbundsordförande IF Metall.

- Regeringen måste börja se till vad arbetsmarknaden har för behov, och satsa där behoven av utbildad arbetskraft finns. Idag satsas det långt ifrån tillräckligt på arbetsmarknadsutbildningar, säger Stefan Löfven förbundsordförande IF Metall.

- Industrin är Sveriges ryggrad ekonomiskt och sysselsättningsmässigt, och vi måste satsa på fler och bättre industriutbildningar och information till våra ungdomar för att möta industrins rekryteringsbehov, säger Stefan Löfven förbundsordförande IF Metall

SCB Den akuta arbetskraftsbristen ökade inom industrin Den akuta arbetskraftsbristen ( obemannade lediga jobb som kan tillträdas omedelbart ) ökade mer på årsbasis än antalet lediga jobb och uppgick under 3:e kvartalet år 2007 till 18 100. Industrin var den enda näringsgren som har en statistiskt säkerhetsställd årlig förändring, nästan 40 procent ökning jämfört med 3:e kvartalet år 2006. Samtidigt ökade antalet lediga jobb på årsbasis med drygt 22 procent (statistiskt säkerställd). Den genomsnittliga rekryteringstiden ökade både jämfört med samma kvartal föregående år samt kvartalet innan och var 0,7 månader. Det var tydliga tecken på att industrin har ett bra konjunkturläge, men att det blev svårare för industrin att rekrytera ny personal, dvs. matchningsproblem, under 3:e kvartalet år 2007. 3:e kvartalet har en tydlig säsongseffekt på antalet lediga jobb, det gäller också för industrin där antalet lediga jobb minskade under 3:e kvartalet med drygt 11 procent i förhållande till 2:a kvartalet år 2007.