Belastningsskador allt vanligare och ökar

IF Metall har låtit SCB göra en undersökning om arbetsmiljön bland medlemmarna. Hela 65 procent uppger att de fått någon form av besvär av sitt arbete, en tredjedel att de drabbats av belastningssjukdomar. Hårdast utsatta är kvinnorna.

- Det är inte rimligt att kvinnor, för det är framför allt kvinnor, ska slita ut sig på jobbet år 2014, säger IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe.

Kvinnor som arbetar i tvättindustrin är värst utsatta. Där svarar nästan hälften att de fått belastningssjukdomar av arbetet. Det är påfrestande arbetsställningar, tunga lyft, repetitiva rörelser och ensidiga vridmoment som sätter sina spår.
- På tvätterierna roterar många och gör olika arbetsmoment, men det hjälper oftast inte när allt arbete görs på likartat sätt med lyfta armar. Orsakerna till de ensidiga arbetena måste vi komma till rätta med, säger Anders Ferbe.

Problemen uppstår oftast i anorektiska arbetsorganisationer med låg bemanning och återgång till mer av löpande band.

- Det kortsiktiga vinstintresset går ut över människorna. Utvecklar vi istället arbetsplatserna efter människorna så tjänar både anställda och företag på det, säger Anders Ferbe.

I grunden handlar det om industrins framtid.

- Antalet onda arbeten ökar på bekostnad av de goda arbetena. En industri som bygger på utarmade arbeten kommer få både lönsamhetsproblem och rekryteringsproblem. Säger Anders Ferbe.

IF Metall avsätter nu resurser för utbildning av anställda för att utvecklas på arbetet och för att få fler skyddsombud och regionala skyddsombud. Särskilt fokus läggs på kvinnornas situation på arbetsplatsen och i ett första steg på kvinnor inom tvättindustrin.

- Vi ska satsa rejält för att förebygga belastningsskador. För att få till varaktiga förändringar krävs ett aktivt samarbete med arbetsgivarna. Vi uppmanar därför våra motparter att ta gemensamma krafttag med oss, säger Anders Ferbe.

Fakta
65 procent av medlemmarna (70 procent av kvinnorna) uppger att de fått någon form av besvär av sitt arbete. De vanligaste besvären är belastningssjukdomar, hörselskador och kläm-/skärskador.

31 procent av medlemmarna (44 procent av kvinnorna) uppger att de har belastningssjukdomar.
46 procent av de tillfrågade inom tvättindustrin uppger att de har drabbats.

Inom både Motorbranschavtalets och Stål- och metallavtalets område har andelen som uppger att de drabbats av belastningssjukdomar nästintill fördubblats jämfört med 2003 då en liknande undersökning gjordes.

Om undersökningen
Urvalet bestod av 6 000 slumpmässigt utvalda medlemmar inom avtalsområdena Allokemisk industri, Bemanningsavtalet, Gruvindustrin, Samhall, Motor-branschavtalet, Stål- och metallavtalet, Teknikavtalet samt Tvättindustri. Knappt hälften besvarade enkäten. Undersökningen är statistiskt säkerställd av SCB.

Vid frågor kontakta:

Maria Bäckström