”Ett högt spel om Volvo PV: s framtid”

Det är oacceptabelt att förhandlingarna mellan regeringen och Volvo PV har lagts på is. Det menar IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven i en kommentar till dagens besked om att förhandlingarna inte återupptas förrän ägarfrågan är löst.

– Regeringen och företagsledningen spelar ett högt spel som riskerar att försvaga Volvo PV: s långsiktiga konkurrenskraft, Alla framhåller att man vill företagets bästa och är överens om att EIB-lånen är väldigt viktiga. Oberoende av ägare måste Volvo PV snabbt ta fram nya och mer miljövänliga produkter. Ändå klarar man inte av att komma till skott, säger Stefan Löfven.

Han tycker att det är svårt att förstå varför förhandlingarna har strandat. Dagens uttalanden förvirrar mer än förklarar varför inte regeringen och företaget har lyckats komma fram till en lösning.

IF Metall anser att regeringen och Volvo PV omgående måste sätta sig ner och börja förhandla igen. Det kan inte vara i någons intresse att skjuta utvecklingen av mer miljövänliga bilar på framtiden.
– Vi kräver att få reda på varför förhandlingarna har brutit samman och agerar mer än gärna som medlare om det skulle krävas, säger Stefan Löfven.

Stefan Löfven konstaterar att regeringen än en gång har lyckats undvika att betala ut medel från det så kallade stödpaket på 28 miljarder kronor till fordonsindustrin. Inte en krona har betalats ut och inga ändringar i fordonspaketet har genomförts, trots hård kritik, inte minst mot undsättningslånen.