IF Metall: Gigantiskt utanförskap med regeringens politik

I sina första maj-tal i Boliden, Skelleftehamn och Skellefteå gick IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe till hårt angrepp på regeringens brist på industri-, närings- och arbetsmarknadspolitik.

­­­– Att som regeringen år efter år satsa miljarder på skattesänkningar för storföretag, till restaurangägare och på att den välbeställda medelklassen ska få billigare tjänstefolk är inte en aktiv arbetsmarknadspolitik, sa IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe.

– Regeringens politik har skapat ett gigantiskt utanförskap. 150 000 arbetslösa får ingen ersättning alls och de som har a-kassa tappar närmare halva lönen, sa Anders Ferbe.

Anders Ferbe efterlyste jobbsatsningar och kunskapslyft så att fler får möjlighet att förädla sin talang. Dessutom satsningar på Samhall, på en aktivare arbetsförmedling och investeringar som exempelvis utbyggnad av Norrbotniabanan. Satsningar som enligt Anders Ferbe är betydligt viktigare än billigare hushållsnära tjänster.

­– Vi behöver investera i en modern kunskapsskola präglad av kvalitet och kreativitet. Vi behöver utveckla välfärden och få fler händer och huvuden i vården och omsorgen. Inte mer av nyliberal experimentlusta, sa Anders Ferbe.

Lasse Ankarfjäll, pressombudsman

lars.ankarfjall@ifmetall.se