IF Metall: Miljölagstiftningen måste förbättras

Högsta domstolen har i dag meddelat att de inte tar upp LKAB:s ansökan om prövningstillstånd för den nya gruvan Gruvberget i Svappavaara. Det innebär att gruvan med 100 anställda måste stängas.

– Det är inte acceptabelt att behöva vänta i åratal innan miljötillstånd prövas. En expansiv industri i en stenhård internationell konkurrens måste ha en lagstiftning som ger företagen och dess anställda vettiga spelregler, säger IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe.

– IF Metall anser att de viktiga miljöfrågorna ska ha en hög prioritet. Det är därmed inte miljöfrågan i sig som vi riktar in vår kritik på utan på att hanteringen måste påskyndas och förbättras. Frågan gäller inte enbart de 100 jobben i Gruvberget utan på betydligt fler orter för denna viktiga basindustri, säger Anders Ferbe

– För de anställdas skull och för basnäringen förväntar jag mig att den ansökan som LKAB nu förbereder för all verksamhet i Svappavaara får en mycket skyndsam handläggning, säger Anders Ferbe.

Lasse Ankarfjäll, pressombudsman