IF Metall: Saab kan tillverkas både i Kina och i Trollhättan

– Både Pang Da, som jag träffade i fredags, och Youngman, som jag haft direktkontakt med på söndagseftermiddagen, säger att deras investeringar innebär att det både ska vara tillverkning i Trollhättan och senare, efter nödvändiga kinesiska beslut, tillverkning i Kina för att få en bra tillgång till den stora kinesiska marknaden. Produktion i Trollhättan är en klar fördel för Saab som premiummärke, säger IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven.

I fredags meddelade IF Metall att konkursansökan lämnas in på tisdag den 20 september om inte hovrätten beviljar rekonstruktion.

– Det innebär inte att vårt arbete med att skaffa oss information från kinesiska investerare avstannat. Vi jobbar efter förutsättningen att vi tror att hovrätten beviljar rekonstruktion. Vi måste jobba med dubbla spår, både att säkerställa medlemmarnas rätt till innestående lön och för jobben, dvs. Saabs fortlevnad, säger Stefan Löfven, som under helgen haft fortsatta kontakter med investerare, Victor Muller och Håkan Skött på IF Metalls Saabklubb.

– Syftet med söndagens kontakter var att få ytterligare information direkt från biltillverkaren Youngmans vd Rachel Pang. Det kompletterar den kunskap vi fick i fredags vid möte med företaget Pang Da, som har över 1 000 återförsäljare i Kina. Därmed har vi en bra information från både den tillverkande och den säljande delen av de båda huvudintressenterna. Båda företagen ser Saabs problem som temporära och anser att Saab har framtiden för sig, säger Stefan Löfven.

IF Metall bedömer de båda företagen som både långsiktiga och seriösa i sina ambitioner att utveckla Saab och dess affärsplaner – därför skulle en rekonstruktion som kan invänta beslut från NDRC, nationella utvecklings- och reformkommissionen, i Kina vara väldigt betydelsefullt både för jobben i Trollhättan och hela regionen, liksom för samhällsekonomin. Även Volvo har givit uttryck för att Saab behövs för att säkra kompetensen i regionen, säger Stefan Löfven.

För mer information,kontakta:
Lasse Ankarfjäll, pressombudsman