IF Metall: Saknar offensiva satsningar mot arbetslösheten

– Det är anmärkningsvärt att regeringen inte satsar mer på att få folk i jobb. Med en hög arbetslöshet som fortsätter att öka förväntade jag mig mer offensiva insatser i regeringens vårproposition. Förhållandevis starka finanser och en stabil lönebildning ger utrymme för att satsa på dem som står utanför arbetsmarknaden om viljan finns, säger IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe.

– De förstärkta insatser som regeringen föreslår på arbetsmarknadsutbildning räcker inte. Regeringen hade exempelvis kunnat ge ett bidrag till företag som kompetensutvecklar i stället för att säga upp anställda. Det skulle samhället, företagen och den enskilde tjäna på, säger Anders Ferbe.

– Jag saknar också den politiska viljan att förbättra ersättningen till dem som är arbetslösa. Arbetslöshet skapar en otrygghet som är dramatisk för människor, att dessutom få en ersättning som motsvarar halva lönen är inte värdigt ett samhälle som säger sig ha goda statsfinanser, säger Anders Ferbe.

Antalet arbetslösa medlemmar i IF Metall är 13,2 procent, 34 300 medlemmar. Hittills i år har 2 100 fler medlemmar blivit arbetslösa.

Lasse Ankarfjäll, pressombudsman