IF Metall: Satsa på kompetensutveckling i stället för sänkt bolagsskatt

Arbetsförmedlingen presenterade i dag alarmerande varselsiffor. Under oktober har över 10 000 människor varslats om uppsägning. Av dessa var 3 041 från IF Metalls arbetsplatser.

Det här visar att vi är i en ordentlig lågkonjunktur. Redan nu är över 11 procent av IF Metalls medlemmar arbetslösa, det vill säga över 30 000 medlemmar, säger IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe.

Jag blir upprörd över de höga varselsiffror som Arbetsförmedlingen redovisar, då ska vi också veta att varslen fortsätter i november, exempelvis Husqvarna som varslade 300 personer, säger Anders Ferbe.

Trots dystra siffror är vi inte i närheten av 2008/2009 års katastrofsiffror, då nästan det dubbla antalet människor varslades varje månad under en period, säger Anders Ferbe.

Våra medlemmar som blir arbetslösa tappar nästan 10 000 kronor jämfört med sin tidigare inkomst. Arbetslöshetskassan som regeringen har försämrat är inte värdigt ett välfärdssamhälle 2012, fortsätter Anders Ferbe.

När jag träffar företagare får jag höra att de efterlyser åtgärder från regeringen för att hjälpa företagen att behålla sin kompetens och övervintra lågkonjunkturen. Att sänka bolagsskatten, som hittills har varit deras enda åtgärd, är helt verkningslöst mot arbetslösheten. Agera snabbt och satsa på de anställda med konkreta åtgärder, till exempel kompetensutveckling, i stället, avslutar Anders Ferbe.

Lasse Ankarfjäll, pressombudsman