IF Metall: Vi tror på Saab, men kan tvingas begära företaget i konkurs

Om inte hovrätten senast tisdagen den 20 september beslutar att bevilja rekonstruktion för Saab lämnar IF Metall på tisdag eftermiddag in en konkursansökan. Vi gör det för att säkerställa att reglerna om lönegaranti ska gälla. Beslutet har fattats i samstämmighet efter ett videokonferensmöte vid lunchtid på fredagen med representanter från IF Metalls förbundskontor i Stockholm, avdelningen i Trollhättan och Saabklubben.

-      Vi hoppas fortfarande att hovrätten snabbt beviljar prövningstillstånd och att de kommer med besked om rekonstruktion. Det är vår bestämda uppfattning att Saab borde få ett andrum. Saab bör ges en ärlig chans att prövas professionellt av en rekonstruktör och inte riskera att bli sönderstyckat efter en konkurs, där tusentals jobb riskeras, säger IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven och IF Metallklubbens ordförande Håkan Skött.

-      Trots att vi vet att det finns kapitalstarka intressenter som tror på Saabs möjligheter med långsiktiga affärsplaner kan vi tvingas till det smärtsamma beslutet att begära Saab i konkurs för att säkra medlemmarnas löner, säger Stefan Löfven.

IF Metalls medlemmar har varit utan lön sedan den 25 augusti. Via avtal med Swedbank har medlemmarna kunnat få så kallade nödlån upp till 30 000 kronor.

-      Vi på klubben är medvetna om att det kan finnas medlemmar som trots en generösare kreditprövning inte kan få lån. Vi har därför beslutat att bevilja borgen för dessa medlemmar. Ingen ska behöva gå utan mat och pengar, nu måste vi solidariskt ställa upp för varandra, säger Håkan Skött.

Den 26 augusti lämnades en betalningsuppmaning till företaget. Därefter hade företaget sju dagar på sig att betala medlemmarnas löner, vilket inte gjordes. IF Metall har då tre veckor på sig att begära företaget i konkurs om lönen inte betalas ut, det vill säga lön ska betalas före den 23 september. Skälet till att en konkursansökan lämnas den 20 september, om inte rekonstruktion beviljas innan dess, är att tingsrätten ska ha möjlighet att bedöma om handlingarna är korrekta. Totalt lämnar medlemmarna i så fall in närmare 1 500 konkursansökningar.

För mer information,kontakta:
Lasse Ankarfjäll, pressombudsman