IF Metall gläds åt nysatsningen på Saab

IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe är nöjd med att den långa tiden med ovisshet om Saabs framtid nu klarnar.

– Det känns spännande med en satsning på elbilar som i ett internationellt perspektiv ligger rätt i tiden. Vi har i Sverige allt för få elbilar i drift och är långt efter många länder. Med den satsning som nu görs öppnas sannolikt nya exportmöjligheter, säger IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe.

Anders Ferbe och Saabklubbens ordförande Håkan Skött är dock noga med att påpeka att många pusselbitar ska på plats innan det kan bli produktion så att ett antal av IF Metalls medlemmar kan återvända till sin arbetsplats. Med kunskap om historien vill vi inte ta ut några segrar i förskott även om det nu känns bra, säger Håkan Skött och Anders Ferbe.

Anders Ferbe och Håkan Skött säger vidare att de vid kontakter med ledningen för National Electric Vehicle Sweden AB fått intrycket att de har en väl genomarbetad affärsplan. De verkar ha gjort ett gediget grundarbete, är innovativa och anser att Saab har en produktionsanläggning i världsklass.

– Vid de samtal jag haft med medlemmar i Trollhättan har jag blivit imponerad av den Saabanda och känsla för företaget som fortfarande finns. När jag talat med medlemmar som går utbildning eller har fasta och tillfälliga jobb finns en längtan att återvända till sin arbetsplats. Jag hoppas därför av hela mitt hjärta att National Electric Vehicle Sweden AB ska lyckas med sina planer, så att många kunniga bilbyggare på sikt ska få jobb, säger Anders Ferbe.

Lasse Ankarfjäll, pressombudsman