IF Metall har sorg efter två dödsolyckor

Det som inte får hända har hänt – igen. Det har varit en mörk vecka för IF Metall, med två dödsolyckor på våra arbetsplatser. I tisdags omkom en 55-årig man i en olycka på en verkstad i Lycksele. Och igår omkom en man i 20-årsåldern i en olycka på en betongindustri i Lund.

– Det är fruktansvärt. Våra tankar går till deras anhöriga och arbetskamrater. Vi måste invänta utredningarna av vad som har hänt. Men det är ett oerhört misslyckande varje gång en människa går till jobbet och aldrig mer kommer hem. Och nu har det hänt två gånger på en vecka, säger förbundsordförande Marie Nilsson.

Bara i år har 24 personer dött i olyckor på svenska arbetsplatser. IF Metall överlämnade nyligen tre krav till arbetsmarknadsminister Ylva Johansson för att stoppa dödsolyckorna.

• Det förebyggande arbetsmiljöarbetet måste stärkas.
  • Skyddsombuden måste få större befogenheter och ökad rätt till utbildning.
  • Polis och åklagare måste få större resurser att utreda arbetsmiljöbrott. Det ska kosta att slarva med säkerheten!

IF Metalls regionala skyddsombud rapporterade nästan 17 000 brister i arbetsmiljön under 2018. Det var nästan 500 fler än 2017. Brister i brand- och räddningsutrustning och maskiner är de vanligaste anmärkningarna.

– Att stoppa döden på jobbet är vår högsta prioritet, säger Marie Nilsson.

För mer information, kontakta IF Metalls presstjänst. 08-786 82 44