IF Metall krav: Utveckla arbetsförmedlingen och förbättra a-kassan

Samverkan om branschvisa arbetsförmedlande insatser, en kraftigt förbättrad arbetslöshetsförsäkring samt att ersättningsnivåerna i sjukförsäkringen och i arbetslöshetsförsäkringen ska vara likvärdiga, det är några av slutsatserna i IF Metalls riktlinjer för sociala tryggheten som presenterades i dag. Riktlinjerna är en del av programarbetet inför förbundets kongress den 13-16 maj 2008.

- Den viktigaste prioriteringen för framtidens trygghetsfrågor är förbättringar av arbetslöshetsförsäkringen. Det tillsammans med aktiva jobbinsatser, kompetensutveckling och bättre matchning mellan företagens behov och de anställdas kompetens ger förutsättningar för att stärka de anställda och företagen i framtiden, säger Anders Ferbe IF Metalls andre vice ordförande som lett arbete med att utforma riktlinjerna IF Metalls syn på social trygghet.

Samverkan om arbetsförmedling
Arbetet är av central betydelse, för samhället och för individen. Arbetslinjen innebär att långvarig arbetslöshet är oacceptabel. IF Metall vill i samverkan med arbetsförmedlingen utveckla försök med branschvisa arbetsförmedlande insatser. Omställningsavtalen är ett stöd för arbetslinjen och bör utvidgas till att gälla samtliga anställda, oavsett anställningsform. Goda möjligheter till kompetensutveckling är en viktig del av en modern arbetsmarknad.

IF Metall vill att arbetsmarknadens parter tillsammans med staten utvecklar aktiva insatser utifrån idén med omställningsavtal, för bättre rehabilitering av långtidssjukskrivna och snabbare återgång i arbete. IF Metall kommer under kongressperioden att formulera en mer heltäckande policy för rehabiliteringsarbetet.

Ersättningsnivåer och försäkringar
IF Metall vill se en kraftigt förbättrad arbetslöshetsförsäkring. Ersättningsnivåerna i sjukförsäkringen och i arbetslöshetsförsäkringen ska vara likvärdiga, 80 procent för det stora flertalet. Vid arbetsskada ska ersättningen vara 100 procent.

Socialförsäkringssystem och arbetslöshetsförsäkring ska följa löne- och prisutvecklingen. Nivån på taken i socialförsäkringen och arbetslöshetsförsäkringen behöver ses över. Försäkringarna ska täcka det verkliga inkomstbortfallet för flertalet löntagare.

IF Metall ser gärna att avtalsförsäkringarna utvecklas, som ett stöd och en trygghet för individen. Bra avtalsförsäkringar stärker kollektivavtalen.

En tidsgräns i arbetslöshetsförsäkring och sjukförsäkring kan bara accepteras om den som är långtidssjuk eller arbetslös får aktiv hjälp med rehabilitering och omställning för ett nytt arbete.

IF Metall säger nej till ytterligare karensdagar i sjukförsäkringen och arbetslöshetsförsäkringen. I sjukförsäkringen bör karensdagen ersättas med ett rättvisare karensavdrag.

Riktlinjerna är tänkta som ett stöd för det fackliga arbetet och för opinionsbildningen kring social trygghet. De ska ses som förbundets mål och vision kring framtidens sociala trygghet.

Mer information:
Margaretha Holmqvist, politiskt sakkunnig IF Metall