IF Metall säger ja till nytt Industriavtal

IF Metalls avtalsråd sade på torsdagen ja till förslaget till nytt Industriavtal.

-      För IF Metall är det självklart att den internationellt konkurrensutsatta sektorn ska vara lönenormerande. Det hindrar inte att vi kan ha en samordning både inom Facken inom industrin och inom LO. För vår del slår vi vakt om LO-samordningen och det är fullt möjligt att även fortsättningsvis göra satsningar på exempelvis lågavlönade kvinnor och män, säger IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven.

-      Det nya Industriavtalet är bra för Sverige och stärker både sysselsättning och lönebildning, det ger förutsättningar för att vi även framöver kan få reallöneökningar och förbättringar för löntagarna, säger Stefan Löfven.

Tidigare har Livsmedelsarbetareförbundet, Sveriges Ingenjörer och Unionen sagt ja till det nya avtalet. GS, facket för skogs-, trä- och grafisk bransch, ska ta ställning till förslaget under kommande vecka. Pappers har hittills som enda part valt att ställa sig utanför avtalsförslaget. Det nya avtalet är tänkt att gälla från halvårsskiftet och ersätter det Industriavtal som funnits sedan 1997.

För mer information,kontakta:
Lasse Ankarfjäll, pressombudsman

Om IF MetallIF Metall organiserar cirka 375 000 medlemmar inom stora delar av den svenska industrin. 23 procent av medlemmarna är kvinnor. Därmed är vi det tredje största kvinnoförbundet inom LO. Förbundet har avtal på cirka 12 400 arbetsplatser.