IF Metall startar jobbmatchning

IF Metall startar den 2 september 2013 Kompetensbanken i alla avdelningar i landet.

Syftet är att arbetslösa lätt ska hitta lediga jobb inom branschen. Arbetsgivarna ska kunna söka bland IF Metallare med rätt yrkeskompetens.

– När våra avdelningsombudsmän besöker arbetsplatser får de ofta frågan från arbetsgivare om de känner någon svetsare eller NCC-operatör som behöver jobb. Trots hög arbetslöshet finns stor efterfrågan på arbetskraft. Vi vill hjälpa medlemmar att få jobb och svensk industri att utvecklas, säger Anders Fredriksson, ombudsman på IF Metall och ansvarig för Kompetensbanken.

IF Metall har sedan september 2012 drivit Kompetensbanken på försök på sex orter, men breddar nu verksamheten till hela landet. Kompetensbanken är ett webbaserat system där medlemmar skriver in sina erfarenheter och kvalifikationer. Där kan arbetsgivare söka efter arbetskraft samt kostnadsfritt lägga in annonser om lediga jobb.

– Vi ser detta som en bra medlemsförmån och ett komplement till Arbetsförmedlingen, som allt för ofta är sena i sina åtgärder, säger Anders Fredriksson.

För ytterligare information kontakta
Anders Fredriksson, ombudsman arbetsutvecklingsenheten, 070-204 02 86, anders.fredriksson@ifmetall.se
Stefan Wiberg, chef arbetsutvecklingsenheten, 070-630 40 46, stefan.wiberg@ifmetall.se
Lasse Ankarfjäll, pressombudsman, 070-535 60 64, lars.ankarfjall@ifmetall.se