IF Metallmedlemmar i Göteborg får hjälp att söka jobb

Nu drar IF Metall igång Kompetensbanken där medlemmar kan matcha sin kompetens mot lediga jobb.

Tanken är att intresserade medlemmar kan lägga in sitt cv på IF Metallavdelningens hemsida. Arbetsgivare med kollektivavtal kan anmäla in lediga jobb. Därigenom kan medlemmar matcha sin kompetens mot de lediga jobb som finns och även se om de behöver komplettera sin kunskap på några områden.

– Kompetensbanken är ett sätt att öka medlemskapets värde och detta är ett av flera exempel som visar att vi verkligen vill göra något konkret för att minska arbetslösheten för de 29 500 medlemmar, 11 procent, som nu är arbetslösa, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä i en kommentar.

IF Metall menar att det är en stor fördel att medlemmarna genom Kompetensbanken, till exempel tidigt i en varselsituation eller om de av andra skäl vill byta jobb, kan se vilka lämpliga jobb som finns.

– Vi kan genom vår unika branschkännedom komplettera Arbetsförmedlingens senare insatser och de omställningsavtal som finns via kollektivavtal, säger Veli-Pekka Säikkälä.

Kompetensbanken startar på prov i sju IF Metallavdelningar och pågår mellan den 3 september och den 28 februari 2013.

I IF Metall Göteborg är arbetslösheten bland medlemmarna 8,6 procent.

IF Metall Göteborg

Bengt Forsling, tfn 031-774 32 40

bengt.forsling@ifmetall.se

IF Metalls förbundskontor