• IF Metall/

IF Metalls avtalsråd kräver löneökningar på 2,6 procent, ökad trygghet och satsningar på jämställda löner

IF Metalls avtalsråd, bestående av 170 ombud från hela landet, beslutade på fredagen att ställa sig bakom de förslag till avtalskrav som Facken inom industrin och LO presenterade den 2 november.

- Våra krav på 2,6 procent i löneökningar är rimliga och ansvarsfulla med tanke på den ekonomiska kris som vi fortfarande är inne i, säger IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven. - Våra krav i ett ettårigt avtal ska ge reallöneökningar, dessutom finns satsningar på jämställdhet och ökad trygghet, säger Stefan Löfven. Löneökningar Kravet är löneökningar på 2,6 procent, dock minst 620 kronor. Konstruktionen är enligt följande: Avtalsområdesnivå En så kallad insamlingsmodell används. Man tar varje anställds lön gånger 2,6 procent. Om löneläget på avtalsområdet är lågt, så man inte når 620 kronor, ska utfyllnad ske. Exempelvis blir 23 000 kronor per månad gånger 2,6 procent 598 kronor. Utrymmet ska då ökas till 620 kronor. Individnivå Det utrymme som skapas på avtalsområdet ska sedan fördelas i förhandlingar. Några kan få mer, andra mindre. Det krav som Facken inom industrin ställt och som IF Metall anslutit sig till, är att varje individ ska garanteras en minsta löneökning på 430 kronor per månad. Jämställdhet IF Metall ansluter sig till LO:s krav om en ny modell för jämställdhetspott för avtalsområden där lönen i snitt är under 21 300 kronor. Detta innebär att IF Metall kräver ytterligare 125 kronor per månad till sådana avtalsområden. - Det är en framgång att vi inom LO nu har kommit överens om en ny modell som ökar lönerna för områden med lågt löneläge, en modell som också stödjer kvinnorna inom industrin. Det tillsammans med våra krav om lönekartläggningar och kompetensutveckling förbättrar kvinnors lönelägen, säger Stefan Löfven. IF Metall anser att det finns ojämlika och omotiverade löneskillnader. Stefan Löfven menar att arbetsgivarna också borde ha en vilja att i aktiv handling rätta till dessa skevheter. De borde därför kunna acceptera de krav som IF Metall har om att de lokala parterna årligen ska genomföra en lönekartläggning/ löneskillnadsanalys i syfte att rätta till osakliga löneskillnader. I arbetet med lönekartläggning/löneskillnadsanalys ska även kvinnors respektive mäns möjligheter till lika utveckling i arbetet och av lön analyseras i syfte att skapa likvärdiga möjligheter. För att stödja verksamheten vill facken att det genomförs partsgemensamma utbildningar för lönesättande chefer och fackliga företrädare. Nedan följer en sammanfattning av Facken inom industrins övriga förslag till avtalskrav som IF Metalls avtalsråd beslutat att ställa sig bakom. Utbildning och kompetensutveckling Alla anställda ska få rätt till utbildning/kompetensutveckling. För detta vill Facken inom industrin avsätta ett löneutrymme som hittills angetts till 0,x procent. Trygghet i anställningen Utbildning i stället för uppsägning IF Metalls medlemmar har drabbats hårt av den ekonomiska krisen, över 61 000 är nu arbetslösa. Det innebär att var femte medlem i IF Metall är arbetslös. Facken inom industrin anser att de anställda ska kunna bibehålla sin anställning och under en tid genomgå en utbildning. Facken föreslår att parterna gemensamt ska uppvakta regeringen i syfte att bli överens om finansiering och genomförande av sådana åtgärder. Inhyrning Det förekommer att arbetsgivare ensidigt beslutar att anlita bemanningsföretag i stället för att återanställa arbetstagare som har företrädesrätt enligt lagen om anställningsskydd. Facken inom industrin menar därför att det behövs regler som gör att arbetstagares företrädesrätt inte kränks. Visstidsanställning Tillsvidareanställning ska vara huvudregel. En nedre gräns för visstidsanställning ska vara fastslagen och förekommer ”rullande” visstidsanställningar ska en bortre gräns finnas. Rehabilitering Industrins parter behöver enligt facken ett gemensamt rehabiliteringsavtal som ska ge de lokala parterna rätt att påkalla ett särskilt rehabiliteringsstöd – förstärkt rådgivning. Syftet med rehabiliteringsavtalet och den förstärkta rådgivningen är att tidigt få igång en rehabiliteringsprocess som återför den sjuke i arbete. Omställningsstöd för visstidsanställda och långtidssjukskrivna Omställningsavtalen som ger stöd vid neddragningar ska också gälla för visstidsanställda och för personer som mist sin anställning på grund av ohälsa. Föräldralön Föräldralön/ersättning ska enligt fackens krav utökas från dagens fyra månader till sex månader och ge en inkomstutfyllnad upp till 90 procent av lönen. 2009-11-20 --------- För mer information kontakta Lasse Ankarfjäll, pressombudsman 070-535 60 64 lars.ankarfjall@ifmetall.se