IF Metalls avtalsråd säger ja till industrisamordning

IF Metalls avtalsråd, bestående av 170 ledamöter, beslutade på tisdagen att ställa sig bakom Facken inom industrins krav inför avtalsrörelsen.

Beslutet innebär krav om 3,7 procent på ett år, vilket motsvarar 910 kronor i månaden, och en lägsta löneökning om 560 kronor i månaden.

- ­­Kraven ger goda möjligheter till reallöneökningar utan att vi för den skull äventyrar jobben. Ekonomin är bättre än 2010 års avtalsrörelse, därför är våra krav 42 procent högre än förra gången, säger IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven.

Avtalskrav ställs också om att utfyllnad vid föräldraledighet ökas från fem till sex månader. Dessutom innehåller kraven insatser för kompetensutveckling och förbättringar av rehabiliteringsarbetet och företagshälsovård.

IF Metalls avtalsråd beslutade att säga nej till LO:s avtalssamordning.

-Vi säger inte nej till LOs avtalskrav för att de innehåller låglönesatsningar eller jämställdhetspotter. Men nivåerna på jämställdhetspotten som går till avtalsområden med ett genomsnitt under 22 400 kronor är för höga. De innebär att lågavlönande kvinnor inom industrin skulle acceptera att kvinnor i andra branscher skulle få betydligt högre löneökningar trots att de har samma låga lön, säger Stefan Löfven.

På exempelvis Teknikavtalet har var tredje arbetare en lön som understiger gränsen för jämställdhetspotten på 22 400 kronor. Av dessa är cirka 13 000 kvinnor, men de skulle inte få del av jämställdhetspotten eftersom genomsnittslönen på hela avtalsområdet är högre. På Allokemiska avtalet tjänar var tredje arbetare under 21 000 kr.

Kvinnor som arbetar under Teknikavtalets riksavtal har genomsnittslönen 22 360 kronor och för dem som arbetar under lokalavtal är genomsnittslönen 20 700 kronor. Ingen av dessa får del av den föreslagna jämställdhetspotten.

IF Metall fortsätter att samverka med LO i förhandlingarna med Svenskt Näringsliv om avtalsförsäkringarna.

För mer information,kontakta:
Lasse Ankarfjäll, pressombudsman