• IF Metall/

Industrin är återigen högst på skadelistan, nu krävs aktiva åtgärder och handling menar IF Metall

I dag presenterade AFA Försäkring sin rapport Allvarliga arbetsskador och långvarig sjukfrånvaro. I rapporten går det bland annat att utläsa vilka grupper som löper störst risk att råka ut för olycksfall i arbetet. Liksom de senaste åren placerar sig industrin tyvärr återigen högst upp på listan.

Hur ska vi kunna locka ungdomar till industrin om man vet att man då löper sex gånger högre risk att råka ut för olycksfall eller belastningsskador i arbetet jämfört med övriga på arbetsmarknaden, säger Lea Skånberg som är chef på IF Metalls arbetsmiljö- och försäkringsenhet.

Rapporten visar att kvinnor inom tillverkningsindustrin har nästan dubbelt så många sjukskrivningar än genomsnittet – 38 långa sjukfall per 1 000 anställda mot knappt 20 fall för genomsnittet. Även män inom tillverkningsindustrin är sjukskrivna i betydligt högre utsträckning än genomsnittet – 23 långa sjukfall per 1 000 anställda mot 14 för genomsnittet.

I går höll vi en tyst minut för alla de som fått sätta livet till på sina arbetsplatser. Den nya undersökningen visar att vi i dag inte har ett anständigt arbetsliv. Det är hög tid att alla arbetsgivare som inte har en aktiv företagshälsovård snarast tecknar avtal, säger Lea Skånberg.

IF Metall menar att Arbetsmiljöverket måste få mer pengar och att mer resurser måste avsättas för forskning. De senaste årens hårdbantningar där var femte arbetsmiljöinspektör har fått sluta är fullständigt orimligt, staten måste ta sitt ansvar, säger Lea Skånberg.

På IF Metalls kongress som inleds den 17 juni kommer det hållbara arbetslivet att vara i fokus. IF Metall menar att man måste kunna gå till jobbet utan att riskera att allvarligt skada sig. Ökad satsning på arbetsorganisationsfrågor och en bemanning som gör att man kan arbeta på ett säkert sätt, är viktiga delar enligt IF Metall.

Lea Skånberg, chef för IF Metalls arbetsmiljö- och försäkringsenhet

Tfn 070-648 21 49

lea.skanberg@ifmetall.se

Lasse Ankarfjäll, pressombudsman

Tfn 070-535 60 64

Om IF MetallIF Metall organiserar cirka 350 000 medlemmar inom stora delar av den svenska industrin. 23 procent av medlemmarna är kvinnor. Därmed är vi det tredje största kvinnoförbundet inom LO. Förbundet har avtal på cirka 12 400 arbetsplatser.