Inget beslut från IF Metall angående Saab och konkursansökan

IF Metall har i dag haft en videokonferens med företrädare för IF Metalls avdelning och klubben på Saab i Trollhättan. Från IF Metall centralt deltog bland andra IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven.

-      Frågan om att begära företaget i konkurs för att få ut medlemmarnas lönefordran är en stor och komplicerad fråga. Det finns inte och har inte funnits någon tidsplan för när en eventuell konkursansökan ska inlämnas till tingsrätten. Men för var dag som går närmar vi oss en tidpunkt då frågan blir allt mer skarp, säger IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven.

-      Vi förstår oron och har hela tiden medlemmarnas bästa för ögonen, det gäller att både ha förståelse för att medlemmarna inte har pengar och samtidigt ha förståelse för att man är rädd om jobbet. Därför måste alla realistiska alternativ prövas för att undvika arbetslöshet i en region där redan var femte medlem är arbetslös och till en ersättning om 50–60 procent av tidigare lön, säger Stefan Löfven.

Begäran om betalningsuppmaning lämnades till företaget den 26 augusti. Därefter hade företaget sju dagar på sig att betala medlemmarnas lön, vilket inte gjordes. IF Metall har då tre veckor på sig att begära företaget i konkurs om lönen inte betalas ut, dvs. lön ska betalas innan den 23 september.

För mer information,kontakta:
Lasse Ankarfjäll, pressombudsman