Krisen kräver snabba åtgärder!

IF Metalls förbundsråd antog idag ett uttalande med förslag på ett antal åtgärder för att överbrygga den akuta kris som kollapsen på finansmarknaden har orsakat.
IF Metalls förbundsråd menar att regeringens åtgärder så här långt är otillräckliga, och regeringen måste nu agera snabbt och kraftfullt.

- Det är inte en normal nedgång som vi nu befinner oss i, där de starka och framtidsinriktade företagen överlever. Kapitalförsörjningen i ekonomin har havererat och satt marknadsfunk-tionerna ur spel, säger Stefan Löfven förbundsordförande IF Metall.
- Industriföretagen har gått från all-time-high till stillestånd över en natt, och krisen slår blint mot de sunda, konkurrenskraftiga företag som ska skapa Sveriges framtida tillväxt. Sveri-ges ekonomi är ett sammanhängande system där industrin är motorn för tjänstesektorn och de offentliga finanserna. Utan överbryggningsåtgärder kommer Sveriges ekonomi att bli li-dande för lång tid framöver, säger Stefan Löfven.
- Jag vill understryka att IF Metalls förslag inte är något konstlat stöd för icke bärkraftiga företag och branscher. Det är åtgärder för att förhindra att välskötta bolag med stor fram-tidspotential dukar under på grund av den omdömeslösa spekulation som gjort att finans-marknaden inte klarar att lösa sina grundläggande uppgifter, avslutar Stefan Löfven.

Förslagen från IF Metalls förbundsråd lägger fokus på att få den svenska finansmarknaden att sna-rast börja fungera och att stärka de individer som drabbas så att de snabbare kan återvända till arbe-te:
· Lös de knutar som gör att krisplanen för bankerna inte fungerar. Det är regeringens uppgift att få systemet att fungera, genom frivillighet eller lagstiftning.
· Kollapsen på finansmarknaden har försatt sunda framtidsföretag i likviditetskris. Hög be-redskap måste finnas att göra punktinsatser för sådana företag och i vissa branscher.
· Investeringar i både industri och infrastruktur bör stimuleras för att motverka långvarigt minskad produktionsförmåga.
· Börsnedgången innebär en risk att svenska företag reas ut till kortsiktiga ägare. AP-fonderna behöver ta ansvar som långsiktiga ägare.
· Trots det akuta läget finns flaskhalsar i form av bristyrken. Dessa utbildningar måste priori-teras upp och arbetslöshetskravet för att få gå en sådan utbildning lättas.
· Satsa på kompletterande utbildningar för dem som har en industriell bakgrund så att indu-strin snabbt kan rekrytera när krisen är över.
· Skapa utbildningsprogram även för anställda som tillfälligt inte behövs i produktionen. De behåller sin anställning men är tjänstlediga under utbildningstiden.
· Höj taket i a-kassan till 950 kr per dag, och ändra beräkningsreglerna så att ersättningen för dem under taket faktiskt blir 80 procent.