Piezomotor Uppsala AB varslas om stridsåtgärder

IF Metall har i dag varslat om stridsåtgärder mot Piezomotor Uppsala AB, då företaget under en längre tid vägrat teckna kollektivavtal. Från och med den 9 februari gäller nyanställnings-, inhyrnings- och övertidsblockad på företaget.

Vid flera tillfällen har IF Metall haft möten och förhandlingar med Piezomotor för att få till ett kollektivavtal på arbetsplatsen, men företaget har vägrat att teckna avtal.
– Våra medlemmar på företaget vill ha kollektivavtal. De saknar arbetstidsförkortning, vilket motsvarar flera dagars ledighet per år. De saknar även kollektivavtalets delpensionslösning och det finns ingen avtalstrygghet. Därmed har de heller inte någon garanterad löneökning, övertidsersättning eller annat som ett kollektivavtal ger, säger Peter Lydell, ombudsman på IF Metall Uppland.

Piezomotor Uppsala AB arbetar med micro-motor-teknik och har omkring tio personer anställda i produktionen.

______

Vid eventuella frågor kontakta